موضوع: "زمزم احکام"

زمزم احکام

نماز ارتباطی خالصانه است بین عبد و خالق و شارع در این عبادت نیز مراعات دیگران را نموده و حق الناس را لحاظ نموده که البته بخشی از این موارد، مربوط به معصومین می گردد و بخشی به سایر آحاد مردم.

1- محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین بر همه انسانها حق دارند و درود بر آنها در برخی موارد واجب و در برخی موارد مستحب است. نمازگزار موظف است در تشهد نماز، پس از شهادت به رسالت، درود بر پیامبر و خاندان ایشان بفرستد با جمله «اللهم صل علی محمد و آل محمد» فقها می فرمایند هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول«ص» مانند محمد و احمد یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابوالقاسم بگوید یا بشنود، اگرچه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد و نیز مستحب است قبل از سلام آخر گفته شود «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته»

2- رعایت ادب در مورد محمد و آل محمد صلوات الله علیهم واجب است حتی در حال نماز و انسان نباید جلوتر از قبر پیغمبر و امام نماز بخواند و اگر جلوتر خواندن، بی احترامی باشد حرام است ولی نماز باطل نیست.

3- اگر کار واجب دیگری که باید فوراً انجام دهد، پیش آمد کند مثلاً ببیند مسجد نجس است باید اول مسجد را تطهیر کند بعد نماز بخواند و چنانچه اول نماز بخواند معصیت کرده ولی نماز صحیح است.

4- شکستن نماز برای حفظ جان خود انسان یا کسی که حفظ جان او واجب است لازم می باشد.

5- جواب سلام واجب است حتی اگر انسان در حال نماز باشد فقها می فرمایند اگر دیگری به شخص نمازگزار سلام کند باید طوری جواب دهد که سلام مقدم باشد مثلاً بگوید السلام علیک یا سلام علیکم و نباید بگوید علیکم السلام.

6- برای پرداخت دین و قرض بر هم زدن نماز جایز بلکه واجب است فقها می فرمایند اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار طلب خود را مطالبه کند چنانچه نمازگزار بتواند در بین نماز طلب او را بدهد باید درهمان حال بپردازد و اگر بدون شکستن نماز دادن طلب ممکن نیست باید نماز را بشکند و بعد از پرداخت بدهی نماز را بخواند.

 حجه الاسلام و المسلمین سیدجعفر ربانی، افق حوزه، ش497

 فصلنامه نجد شماره بیستم بهار96