موضوع: "وقار سپيدي"

وقار سپيدي

امام صادق علیه السلام فرمودند:در روزگاران گذشته موی [سر وریش] مردم سفید نمی شد. ابراهیم علیه السلام، اولین کسی بود که موی سپیدی در محاسن خود دید عرض کرد: پروردگارا این چیست؟ خداوند فرمود: این وقار است. ابراهیم عرض کرد پروردگارا بر وقار من بیفزای1.

امام علی علیه السلام فرمودند: موی سپید، برای هشداردهی [مرگ]بس است. همچنین از ایشان است که فرمودند: وقار پیری، نزد من دوست داشتنی تراز خرمی جوانی است2.

ده مهرماه روز جهانی سالمند است و امام صادق علیه السلام درباره احترام به سالمند می فرمایند: از ما نیست کسی که به بزرگسالان ما حرمت ننهد و با خردسالانان مهربان نباشد.

و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودنده اند: احترام نهادن به مسلمان سالخورده، احترام به خداوند است3.

در قرآن کریم خداوند در سوره اسراء آیه 23 درباره والدینی که به سن پیری رسیده اند می فرماید: آنها را از خود مرنجان و کوچکترین بی احترامی به آنها روا مدار و دلیل آن در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده که ایشان در جواب کسی که از حق پدر و مادر بر فرزند سوال کرد فرمودند: «هما جنتک و نارک»4 «آن دو بهشت و جهنم تو هستند»، یعنی احسان به آنها و رعایت حقوقشان باعث داخل شدن در بهشت و عدم رعایت احترام و حقوق آنها باعث ورود به آتش جهنم است و قول امام صادق علیه السلام در کتاب الکافی، ج 2 به یکی از یاران که عرض کرد: پدرم به حدی پیر و ناتوان شده که او را برای قضای حاجت به پشت می بریم، امام فرمودند: اگر می توانی خودت این کار را انجام دهی، انجام بده و خودت برایش لقمه کن تا سپر آتش فردایت باشد، این گفتار نشان می دهد که خدمت به والدین تضمین کننده بهشت و سپری برای آتش جهنم است.

* میزان الحکمه       1. علل الشرایع         2. غرر الحکم          3. الکافی                 4. کنزل العمال

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96