موضوعات: "فصلنامه نجد شماره 22زمستان 96" یا "السلام عليك يا بقيه ا..." یا "كلام رهبري"

موهبت خواب

هفدهم مارس مصادف با 27 اسفندماه روز جهانی خواب نام دارد. این مناسبت توسط کمیته روز جهانی خواب، وابسته به انجمن جهانی پزشکی خواب از سال 2008 به منظور افزایش آگاهی عمومی در مورد ضرورت توجه به خواب کافی و تأثیر آن بر سلامت جسمی و روحی و پیشگیری از اختلالات خواب و نحوه مدیریت آن شکل گرفته است.

یکی از مواهب بزرگ الهی بر انسان نعمت خواب است که در آیات متعددی از قرآن کریم به آن اشاره شده از جمله آیه 9 سوره نباء که می فرماید: ما خواب شما را مایه آرامش و آسایش شما قرار دادیم. بر اساس مطالعات انجام شده هنوز اسرار خواب به خوبی شناخته نشده است و تنها مسأله روشن این است که خواب نقش عظیمی در سلامت انسان دارد.

در ذخیره خوارزمشاهی کتاب سوم که کتابی است از محمدبن احمد حسینی جرجانی که کتاب کامل در طب قدیم به زبان پارسی است درباره اینکه خواب چیست نوشته است: هرگاه نفس انسانی از تجسس از چیزهایی که از راه حواس به او می رسد، دست بردارد، از کار دادن به حواس آرامش یابد و حواس نیز از آگاهی جستن از کارهای بیرونی فرو ایستند شخص به خواب می رود و خواب این باشد. خواب از رطوبت پدید می آید که تری ای که از تن بر می خیزد به مغز می رسد و باعث خواب می شود، چنانکه وقتی هوا ابری باشد باعث پوشاندن نور آفتاب از زمین می شود هرگاه رطوبت هم به مغز برسد باعث می شود قوت نفس از کار دادن به حواس و تصرف کردن در آنها باز ایست و خواب پدید آید. و هرگاه این رطوبت به اندازه و معتدل باشد، خواب معتدل و خوش است.سبب های بی خوابی و کم خوابی و بسیار خفتن و خواب ناخوش که مردم از آن آسایش ندارند هم به اندازه زیادت و نقصان و صلاح و فساد این رطوبت می باشد که البته بی خوابی سبب های دیگری چون درد، رنج، اندیشه، اندوه، شادی و خشم و… نیز دارد. غرق خواب شدن هم آفتی است که حواس را از فرمان برداری نفس و نفس را از کار فرمودن به آنها باز می دارد. درباره چگونه خوابیدن در این کتاب بیان شده که نخست یک ساعت بر پهلوی راست بعد به پهلوی چپ برگشت، به رو خوابیدن غذا بهتر هضم می شود و به قفا (طاق باز) خوابیدن اندامها آسایش بهتر یابد البته زیاد خوابیدن به اینگونه باعث کابوس و سکته می شود زیرا اخلاط از راه بینی و از راه کام به حلق باز می گردد و به عصبها فرومی آید و تا طعام از سر معده نگذرد نخوابد. در مورد کسی که خواب کمی دارد، جالینوس می گوید: من هر شب کاهو و دارچین می خورم تا کاهو خواب بیاورد و دارچین سردی کاهو را از بین برد و این تدبیری نیکوست. برای کسی که خواب نمی آید اگر نخست به حمام رود و آب نیم گرم بر سر بریزد خواب زودتر و خوشتر آید و شنیدن آوازهای خوش و آهسته و آوازهای پیوسته همچون آواز آب و قرار گرفتن در تاریکی و آرامش یافتن از درد باعث خواب رفتن می شود. «ذخیره خوارزمشاهی، ص188» خواب از جمله نیازهای اساسی بدن است و اختلال در آن روند زندگی عادی را با مشکل روبرو می کند.

درباره آداب و چگونگی خوابیدن در شماره های بعدی بیشتر توضیح می دهیم.

فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان96

 

 

 

ضرر گوشي هاي هوشمند

در بیشتر جوامع امروزی اکثر مردم حتی کودکان نیز صاحب گوشی هوشمند هستند. اما در مورد سن استفاده از این گوشی ها برای کودکان دکتر «جوآوسترمن» یک روانشناس کودک در بیمارستان اطفال کیلولند در ایالت آهایو آمریکا نسبت به دادن گوشی های هوشمند به کودکان زیر ده سال هشدار داد.

به گفته وی، کودکان در استفاده از این وسیله باید به اندازه کافی به بلوغ فکری رسیده باشند که بتوانند خطرات گشت و گذار در فضای سایبر را درک کنند. دکتر آوسترمن گفت: به والدین توصیه می کنم فرزندانشان را در این زمینه تحت نظر داشته باشند و با او به گونه ای رفتار کنند که تشویق شود در صورت مواجه شدن با هر مشکلی در رابطه با استفاده از گوشی های هوشمند، پدر و مادرش را از موضوع مطلع کند. لازم است والدین روشهای کنترلی صحیح روی گوشی های فرزندانشان داشته باشندو همچنین ایده خوبی است که والدین در این خصوص با فرزندشان قراردادی تهیه کرده و همه اعضای خانواده آن را امضاء کنند.

 فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان96

خواص تخم مرغ

یکی از نعمت های خدادادی تخم مرغ است که بسیار محروم واقع شده با توجه به اینکه جایگزین بسیار عالی برای گوشت می تواند باشد از این رو روز هفدهم مهرماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده و به ارزش مصرف آن تأکید بسیار شده است. تخم مرغ منبع ارزان و مفیدی از مواد باارزش است و مصرف آن علاوه بر حفظ سلامت بدن برای هوش و عملکرد ذهنی مفید است.1 یکی از شیوه های درمانی کم خونی مصرف تخم مرغ آن هم از نوع خانگی است و جالب است که در روایات اسلامی در 1400 سال قبل به تخم مرغ به عنوان یکی از موثرترین درمان ها توصیه شده است. و طبق تحقیقات انجام شده و نتایج علمی تخم مرغ سرشار از ویتامین E است که بستگی کامل با موضوع شهوت دارد و به کسانی که به کمی نسل دچارند توصیه شده و همچنین حاوی ویتامین H است که کمبود آن امراض پوستی و لکنت زبان پدید می آورد که این ویتامین در زرده تخم مرغ بسیار یافت می شود. در قدیم به کودکانی که لکنت زبان داشتند تخم کبوتر می دادند2 تخم مرغ و خصوصاً زرده آن از 7/3 آهن و فسفر، کلسیم، ویتامین B1 و B2 تشکیل شده است که در تولید خون نقش­مهمی دارد.در آذربایجان تخم­ مرغ را به شیوه­ای خاص برایدرمان کم خونی مصرف می نمایند؛ چند عدد خرما را با کمی روغن حیوانی یا زیتون با حرارت کم تفت داده سپس چند عدد تخم مرغ به آن اضافه می نمایند. این صبحانه مقوی، مغذی و بسیار خونساز است3. مصرف تخم مرغ خام خواص و فواید بیشتری دارد اما برای چگونه مصرف کردن آن تخم مرغ محلی و خانگی را با یک قاشق عسل، یک قاشق کنجد یا پودر گردو و یک قاشق کاکائو در یک لیوان شیر ولرم مخلوط کرده کاملاً بهم بزنید و میل کنید که معجون بسیار مفیدی برای سلامتی بدن و افزایش وزن (برای افراد لاغر) دریافت نموده اید.4

امام رضا علیه السلام فرمودند: خوردن همیشگی تخم مرغ سبب پیدایش کک و مک در صورت می شود «بحارالانوار، ج62، ص321»

امام رضا علیه السلام فرمودند: خوردن بسیار تخم مرغ و معتاد شدن به آن بیماری سپرز می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است و زیاد خوردن تخم مرغ آب پز، تنگی نفس و آسم می آورد. «بحارالانوار، ج62، ص321»

امام کاظم علیه السلام فرمودند: هر کس تخم مرغ و پیاز و روغن زیتون بخورد، بر توان جنسی او افزوده شود. «بحارالانوار، ج104، ص84»

 1و4. طب الرضا علیه السلامف محسن شکری پینوندی2. غذا و تغذیه در آموزه های دینی و یافته های علمی، پژوهشکده تحقیقات اسلامی3. خدایا چه بخورم، زبیده خدایی

 فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان 96

 

زندگي به سبك روح الله

 

علاقه و محبت وافری به همسرشان داشتند به طوری که خانم در یک طرف قرار داشت و بچه ها در طرف دیگر و این دوست داشتن با احترام خاصی همراه بود. علت علاقه عمیق امام به همسرشان فداکاری خانم بود. همیشه می گفتند: خانم بی نظیر است. خانم 15 سال در آب و هوای گرم نجف مشکلات را تحمل کرده و همه جا همراه امام بودند، در حالی که در خانواده پدری شان در رفاه به سر می بردند. خانم 15 سال بیشتر نداشتند که به خانه امام وارد شدند و گویا در آن موقع زندگی در قم را دوست نداشتند ولی هرگز این مسأله را به آقا اظهار نکرده بودند.

از آقا پرسیدیم که چه کنیم شوهرانمان به ما این همه علاقمند باشند؟ می گفتند: اگر شما هم اینقدر فداکاری کنید، همسرانتان تا آخر همین قدر به شما علاقه خواهند داشت. «زهرا اشراقی نوه امام»

خانم می گفتند که چون بچه ها، شب ها خیلی گریه می کردند و تا صبح بیدار می ماندند، امام شبها را تقسیم کرده بودند یعنی مثلاً 2 ساعت خودشان از بچه نگهداری می کردند و خانم می خوابیدند و 2 ساعت خودشان می خوابیدند و خانم بچه ها را نگه می داشتند. فرزندان امام هم تعریف می کنند که آقا با آن ها بازی می کردند، یعنی بعد از تمام شدن درس، ساعتی را به بازی با بچه ها اختصاص می دادند تا کمک خانم در تربیت بچه ها باشند. امام هیچوقت دستور انجام کاری را به خانم نمی دادند. خانم می گفتند: وقتی یک دکمه پیراهنشان می افتاد، می گفتند: می شود این را بدهید بدوزند؟ نمی گفتند خودت بدوز، یا احیاناً اگر روز بعد دوخته نشده بود نمی گفتند چرا ندوخته اید؟ می گفتند کسی نبود بیاید بدوزد؟

امام تا آخر عمرشان هیچوقت به خانم نگفتند یک لیوان آب به من بدهید اما خودشان مکرر این کار را انجام می دادند.

از مسایلی که امام روزهای آخر به من توصیه می کردند، خواندن دعای عهد است که در آخر کتاب مفاتیح آمده. می گفتند صبح ها سعی کن این دعا را بخوانی چون در سرنوشت دخالت دارد. چیزی که به خانواده می گفتند تا اول از همه به آن عمل کنند، انجام واجبات و دوری از محرمات بود. «فاطمه طباطبایی عروس امام»

امام در زندگی داخلی بچه ها و حتی خانمشان هیچگونه دخالتی نمی کردند و همه را آزاد می گذاشتند تا زمانی که خلاف شرع پیش نمی آمد ایشان هیچ کاری نداشتند در معاشرت، لباس پوشیدن و رفت و آمد هیچگونه سخت گیری نمی کردند.

امام درباره انتخاب همسر می فرمودند: خانواده ها باید هم مسلک باشند، سنخیت داشته باشند و مومن و متعهد باشند. در ابتدای عقد به پسران می گفتند: سعی کنید با هم رفیق باشید. اگر مرد هستی در بیرون از خانه مساله داری، وقتی به خانه می آیی ناراحتی هایت را پشت در بگذار و سعی کن با لطف و مهربانی داخل خانه شوی. خطاب به عروس خانم ها می فرمودند: تو هم ممکن است در خانه خیلی کار کرده و خسته باشی ولی نباید خستگی خود را به شوهرت منتقل کنی. به استقبالش برو و زندگی گرمی برای خودتان درست کنید. «برداشت هایی از سیره امام، ج1، ص58 و 37»

در مورد اشتغال زنان نظرشان این بود که اشکالی ندارد البته تا حدی که به خانواده لطمه نخورد چرا که زن را مربی جامعه می دانستند. ایشان می فرمودند: این مادر که بچه در دامن او بزرگ می شود، بزرگترین مسئولیت را دارد و شریف ترین شغل را.

شغل بچه داری و بزرگ کردن یک بچه و تحویل دادن یک انسان به جامعه شریف ترین شغل در عالم است. «صحیفه نور، پا به پای آفتاب»

درباره آزادی زنان فرمودند: ما هرگونه آزادی را به زن خواهیم داد. البته جلوی فساد را می گیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقی نیست. هیچگاه مخالف آزادی آنها نبودند و می فرمودند: زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسین به هیچ وجه جلوگیری نمی شود. از چیزی که جلوگیری می شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است.

 فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان96

 

 

 

 

املت قارچ


مواد لازم:

تخم مرغ: 4 عدد                      فلفل دلمه ای: 1 عدد                           قارچ کوچک: 10 عدد            گوجه فرنگی: 2 عدد           پیاز : 1 عدد             فلفل، نمک، زردچوبه، روغن زیتون، پنیر موزارلا به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را ریز خرده کرده و داخل روغن تفت می دهیم تا به رنگ طلایی در آید سپس فلفل دلمه ای خرد شده را هم اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه دیگر حرارت می دهیم قارچ ها را هم که ریز خرد کرده ایم در ظرفی دیگر بوسیله روغن سرخ می کنیم و به پیاز و فلفل اضافه می کنیم سپس فلفل، نمک، زردچوبه را افزوده و گوجه فرنگی ها هم که ریز خرد شده اند به این مواد می افزاییم وقتی گوجه ها هم مقداری پخته شد، تخم مرغ ها را در ظرف دیگر خوب به هم می زنیم تا یکدست شود و اضافه می کنیم و همچنان مواد را با هم مخلوط می کنیم تا اینکه تخم مرغ ها ببندد در آخر غذای آماده شده را داخل ظرف مخصوص ریخته و همچنان که داغ است پنیر موزارلای رنده شده را روی آن می ریزیم و برای سرو کردن سر سفره می آوریم.

نوش جان

 

احكام تاتو

پرسش: با توجه به اینکه تاتو (همانند خالکوبی قدیم) با رنگی هماهنگ چشم و لب، برای شکل دادن ابرو، ایجاد سایه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زینت و آرایش دائمی خالکوبی می شود لطفاً بفرمایید حکم این نوع خالکوبی چیست و آیا زینت محسوب می شود؟پاسخ:آیت اله بهجت(ره): زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت اله تبریزی: در صورتیکه پوست روی آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمه نباشد اشکال ندارد ولو زینت باشد. البته اگر بانوان این زینت را انجام دهند باید از نامحرم بپوشانند.

آیت اله خامنه ای: خالکوبی فی نفسه اشکال ندارد و اگر زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود و تشخیص زینت موکول به نظر عرف است.

آیت اله صافی گلپایگانی: فی نفسه مانعی ندارد لکن بر زن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زینت است.

آیت اله فاضل لنکرانی: بله زینت محسوب می شود و باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت اله مکارم شیرازی: چنانچه آرایش غلیظی محسوب نشود اشکالی ندارد در غیر این صورت برای انجام دهنده و شخصی که تاتو روی او انجام می گیرد اشکال دارد.

آیت اله نوری همدانی: اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر انجام آن برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد.

پرسش: آیا تاتو کردن برای غسل و وضو مانع محسوب می شود و اشکال دارد؟پاسخ:آیت اله مکارم شیرازی: اگر منظور خالکوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد اشکالی ندارد.

آیت اله خامنه ای: اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد یا در زیر پوست باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.

 پرسش: قرار دادن نگین بر روی بینی و دندان زن در صورتی که متعارف جامعه باشد یا نباشد، آیا زینت محسوب می شود؟

پاسخ:آیت اله بهجت: در متعارف بعضی از جوامع، زینت است.

آیت اله خامنه ای: به طور کلی تشخیص این امور به عهده خود مکلف است ولو از طریق مراجعه به عرف.

آیت اله سیستانی: اگر در عرف زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت اله مکارم شیرازی: آری جزء زینت محسوب می شود و احتیاط آن است در برابر نامحرم از آن بپرهیزد.

آیت اله نوری همدانی: بلی زینت است ولی پوشاندن آن از نامحرم اگر متعارف باشد واجب نیست.

آیت اله فاصل لنکرانی: زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود و فرقی بین متعارف بودن و عدم آن نیست.

آیت اله صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط پوشاندن وجه وکفین واجب است حتی اگر عمل مذکور زینت هم محسوب نشود.

 فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 

نكات تربيتي از پيامبر<ص>

ناامید مباش

در زندگی «امید» شاه کلید پیروزی است و انسان های امیدوار یک گام به کامیابی نزدیکترند و انسانهای ناامید اگرچه به ظاهر زنده اند و نفس می کشند ولی سالهاست که مرده اند و خود بی خبرند. اصلاً چرا ناامیدی، چرا یأس، مگر امید رمز حرکت و اکسیر تلاش نیست و یأس طلسم عقب کرد پس چرا مأیوس باشیم. پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: گناهکار امیدوار، به رحمت خدا نزدیکتر است تا عابد ناامید. «میزان الحکمه، ج10، ص5046»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 پول های خوب

پول ها هم توفیق دارند، پول هایی که در کارهای خیر مثل کمک به نیازمندان، ساختن بیمارستان، تأسیس مدرسه، حتی نفت چراغ یک پیرزن و… مصرف می شوند. پول هایی هم بی توفیقند، در  عیاشی، لهو و لغو و خلاصه در راههای بیهوده صرف می شوند. به نظر شما پول هایی که صرف خانواده می شود از کدام تبار است؟! پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بهترین پولها، پولی است که انسان آن را خرج خانواده و عیال خود کند. «نهج الفصاحه، ص 76، ح399»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 صدقه

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بر هر مسلمانی لازم است هر روز صدقه بدهد پرسیدند چه کسی توان آن را دارد؟ فرمودند: لبخند زدن به روی مردم صدقه است، نشان دادن یک آدرس صدقه است، عیادت بیمار صدقه است، جواب سلام دادن صدقه است، امر به معرف و نهی از منکر صدقه است، برداشتن یک سنگ، یک خار از سر راه مردم صدقه است، آب دادن به مردم صدقه است و فرمودند هر کار نیکی صدقه است. «میزان الحکمه، ج7، ص3040»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

هدیه

گاهی با یک نصیحت کینه ها رخت می بندد و صفا بر می گردد. گاهی با یک هدیه لبخند جایگزین کدورتها می شود و مهربانی بر می گردد و کار به نصیحت و پا در میانی نمی کشد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: به هم هدیه بدهید تا رشته محبتتان استوار بماند زیرا هدیه محبت را افزایش می دهد و کدورت را از بین می برد. «نهج الفصاحه، ص238، ح1189»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

ثواب تسبيحات حضرت زهرا

روایات مختلف در مورد خواص و آثار تسبیح حضرت فـاطمه زهرا سلام الله علیهوارد شده که تعدادی از آنها را در این مجال بیان می کنیم:

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ عبادتی برای خداوند بالاتر از تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیست و اگر چیزی افضل از آن موجود بود همانا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن را به دخترش فاطمه(س) هدیه می فرمودند. «الکافی، ج3، ص344، ح14»همچنین ایشان فرمودند: هر کس تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بعـد از نمازفریضه خود و قبل از آنکه حالت پاها را به هم بزند به جای آورد خداوند متعــال در روز قیامت بهشت را بر او واجب می گرداند. «وسایل الشیعه، ج6، ص440، ح 8388»و همچنین خطاب به یکی از اصحاب خود فرمودند: ای اباهارون، ما بچه های کوچک خود را همانطوری که به نماز امر می کنیم، به تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز امر می کنیم پس (حالا که ارزش آن را فهمیدی) همواره آن را بجای آور، چرا که هرکس آن را ملازمت کند از بدبختی و شقاوت رهایی می یابد. «ثواب الاعمال، ص163»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 

مسابقه بندگي

فرصتي به نام عمر

عمر فرصتی است برای یک مسابقه، مسابقه ای به نام بندگی و زندگی میدان این مسابقه است. از لحظه تولد شمارش معکوس شروع می شود و هر لحظه که می گذرد فرصت کمتر می شود. خیلی ها قبل از تمام شدن فرصت، به پایان مسابقه یعنی بندگی می رسند و خیلی ها هم آنقدر گرفتار دنیا می شوند که نرسیده به نقطه پایان، فرصت تمام می شود و برای همیشه بازنده می مانند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مدت زندگی محدود است و هیچ کس بیش از عمرش زنده نمی ماند، پس قبل از سرآمدن عمر، آن را مغتنم بشمارید. (میزان الحکمه، ج8)برگرفته از كتابکوله پشتی زندگی، قنبرعلی تیموری

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 

نور چادر زهرا<س>

نقل است که روزی امیرالمومنین علیه السلام نیاز پیدا کرد به اینکه قرض نماید چون در آن زمان معمول بود که اگر کسی از دیگری چیزی قرض می گرفت کالایی را در پیش صاحب جنس به گرو می گذاشت، پس حضرت چادری از چادرهای فاطمه زهرا سلام الله علیها را در پیش فروشنده که مردی یهودی بود به گرو گذاشت. نقل است که آن چادر از جنس پشم بود و حضرت در عوض آن مقداری جو قرض گرفتند. مرد یهودی چادر را در حجره ای در خانه اش گذاشت، شب هنگام وقتی زن یهودی به آن حجره رفت نورعظیمی دید که از آن چادر ساطع بود و تمام خانه را روشن کرده بود. زن جریان را به شوهر خود گفت. مرد یهودی که فراموش کرده بود چادر چه کسی در خانه اوست به سرعت به حجره آمد و شعاع چادر آن خورشید آسمان عصمت و طهارت که تمام خانه اش را منور ساخته و از در و پنجره بیرون می زد دید این زن و شوهر با تعجب به طرف خانه های خویشان و نزدیکان خود شتافتند و جریان را به آنها گفتند واکثر خویشان و نزدیکان در خانه یهودی جمع شده و آن نور عظیم را از نزدیک مشاهده کردند و نقل است که هشتاد نفر از آن یهودیان دست از آیین خود برداشته و به دین اسلام گرویدند. «بحارالانوار،ج43ص30»مولف کتاب صحیفه فاطمیه می گوئید: آن چنان چادر مقدسی که بنابر نقلهایی حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها حتی از شخص نابینا نیز خود را با آن مستور می ساخت، باید هم این چنین معجزه بیافریند و به اعتقاد حقیر آنچه حق تعالی به آن یهودیان نشان داد، شعاعی بود اندک از آن نورحقیقی، چه اگر سطوعش بیش از آن بر قوم یهود تجلی می فرمود، همچون اصحاب موسی در پای کوه طور علی الفور جان می باختند.

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

برترين جادوگر

آيت الله مظاهري فرموده اند:اگر دنیا می خواهید تا می توانید قرآن بخوانید. قرآن بالاترین توسل هاست. بعضی اوقات خرافه هایی در بین بعضی از مردم است گرفتار می شوند و می گویند برایم جادو کرده اند بعد هم به دنبال جادوگر می روند. قرآن می گوید به دنبال این ها نرو بلکه به دنبال قرآن برو: «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ.»

لذا به دنبال جادو رفتن و به دنبال ربا دادن و به دنبال العیاذ بالله بدست آوردن مال حرام، گرفتاری روی گرفتاری می آورد. ‏ این ها گرفتاری را رفع نمی کند بلکه آنچه گرفتاری را رفع می کند قرآن است. بهشت تو از همین جا شروع می شود اگر سر و کار جدی با قرآن داشته باشیم. از طرفی گرفتاری های متراکم هم از همین جا شروع می شود اگر سر و کار با قرآن نداشته باشیم. وقتی جمعیتی بخواهیم حساب کنیم، واقعاً انس با قرآن ما کم است. خواندن و حفظ آن بسیار کم است. آن وقت ها رسم بود صبح به صبح قرآن می خواندیم و شب به شب هم قرآن می خواندیم، طلبه ها تا یک جزء یا نصف جزء را نمی خواندند، مطالعه را شروع نمی کردند، درس را شروع نمی کردند، سر کار نمی رفتند.همه باید قبل از کار و قبل از خواب قرآن بخوانیم، همه باید اول شب مخصوصاً در نماز شبمان قرآن بخوانیم. اگر کسی در قرآن خواندن روان باشد و آرام بخواند یک جزء را در نیم ساعت می خواند.حال نیم ساعت صبح و نیم ساعت شب را به قرآن دهید معنایش این است که در ماه دو ختم قرآن می کنید. این در زندگی شما تأثیر دارد. به دنبال این و آن، به دنبال خرافه ها، به دنبال کارهایی که اسلام نمی خواهد و آبروریزی خودمان و دیگران را در پی دارد نباشیم. راهی که اسلام عزیز و قرآن گفته است بگیر و جلو برو و توسل به قرآن و اهل بیت علیهم السلام داشته باش. با دو بال حرکت کن یکی بال توسل به قرآن و یکی بال توسل به اهل بیت علیهم السلام.

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 

 

 

بزرگان شهرضا

 

میرزا نصراله فرزند حاج مرتضی نوه دختری ملا مصطفی حکیم (مصطفی العلماء) می باشند. تاریخ تولد ایشان در سال 1257 هجری قمری بوده و در خاندان علم و حکمت نشو و نما یافتند. حکیم نصراله بعد از آن که علوم مقدماتی را در شهرضا فرا گرفت به اصفهان مهاجرت نموده و فقه و اصول را نزد ملا حسینعلی تویسرکانی که از مجتهدان مسلم آن زمان بود تکمیل نمود و پس از آن برای تحصیل علم و حکمت به سبزوار مسافرت نمود و از محضر درس حاج ملاهادی سبزواری استفاضه و استفاده نمود.این عارف دانشمند پس از تکمیل دوره فلسفه و حکمت و بعد از فوت حاج ملاهادی سبزواری در نزد حکیم صهبا قمشه ای، فلسفه و عرفان را کامل نمود و به وطن اصلی خود یعنیقمشه (شهرضا) بازگشت و همواره به مطالعه و تدریس کتابهای حکمت مشغول بود و اشکالات علمی و فلسفی خود را نزد مرحوم ملامحمد باقر فضل آبادی که از بزرگانعلم و دانش و استاد کل آن زمان بود، برطرف می کرد.چنان که انزوا و گمنامی شیوه بیشتر حکما به خصوص دانشمندان این شهر بوده است، حکیم نصراله مجلس درس و بحثی که در خورد مقام علمی او باشد، نداشته است. از شاگردان حکیم نصراله، مرحوم شیخ اسداله متخلص به دیوانه از شعرا و حکمای شهرضا و دیگری حکیم فرزانه بوده اند. حکیم فرزانه می فرمودند: استادشان حاشیه ای بر اوایل امور عامه اسفار ملاصدرا نوشته بود که بسیار مفصل و قابل توجه بوده ولی متأسفانه نسخه ای از آن در دست نیست. بنا به گفته حکیم فرزانه طریقه میرزا نصراله در حکمت نزدیک به مشائین بود و به نظریه شیخ الرئیس و ابونصر فارابی خیلی علاقه مند بود. حکیم نصراله در کنار مطالعه و تدریس اقدام به احداث قنات حکیم آباد هم می کند.

وفات ایشان در سال 1324 هجری قمری و مدفنشان امامزاده شاهرضای شهرضا جنب قبر ملامحمدباقر قمشه ای می باشد.

 *روشنای یادها، میرزا نعمت اله جعفری

 فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

فانوس راه

نماز مومن را عوض می کند و به انسان سیر می دهدف از معقول به سوی مشهود. نماز برای سلب عادت است پس باید مواظب بود که خودش یک عادت نشود.شهیـد فرهاد حسینعلی

خدایا اگر مسئولیتی به من واگذار شد و من سوء استفاده کردم و یا زندگی دنیایی مرا به خود جذب کرد، لحظه ای امانم مده و نابودم کن…شهیـد جعفر شیرسوار

اگرکاربرای خداست گفتنش برای چه؟احتیاجی نداره به من ودیگری گزارش کنید! گزارش را نگه داریدبرای قیامت.شهیـدحاج حسین خرازی

خواهرانم اکنون که پیام حضرت زینب(س) به شما رسیده سعی کنید پیام رسان خوبی باشید.شهیـدابراهیم آموزگار

پروردگارا از تو می خواهم به من معرفتی عطا کنی که همواره نخستین کسی باشم که به ندای امام زمانم در هر حالی باشم لبیک گویم.شهیـد محمود رادمهر

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

فانوس راه

آیت اله جوادی آملی فرموده اند: ما برای اینکه از دعای شهدا برخوردار باشیم باید در مسیر آنها حرکت کنیم و بدانیم دعای شهدا جزء دعاهای مستجاب است.

استاد پناهیان فرموده است: شهدا اصرار داشتند هرچه زودتر در بهترین حالت خداوند را ملاقات کنند. آنها برای دنیا ذره ای ارزش قائل نبودند، ما تازه می خواهیم سعی کنیم گناه نکنیم.

شرط وروددر جمع شهدا، اخلاص است واگر این شرط را داری چه تفاوتی می کندکه نامت چیست و شغلت؟شهیـدسیدمرتضی آوینی

آنچه نیروها را خسته می کند، کار نیست بلکه گیجی و بی برنامگی است آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی خواند، خوب هم نمی تواند بجنگد.شهیـدحسن باقری

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

كلام رهبري

گزیده ای از سخنان آیت اله خامنه ای در دیدار هزاران نفر از مردم قم مصادف با قیام 19 دی (19/10/96)

کینه ورزی دشمن نباید موجب شود مسئولان از ضعف ها و مشکلات مردم و بویژه طبقات ضعیف غافل شوند… ریشه­ی تمام دشمنی ها و توطئه ها ضدملت ایران «انقلاب اسلامی» است. ایشان تأکید کردند: تمام حرکات ناکام دشمن در این چهل سال در واقع پاتک به انقلاب است زیرا انقلاب حضور سیاسی دشمن را ریشه کن کرد…

حضرت آیت اله خامنه ای با سپاسگزاری به درگاه خداوند متعال که دشمنان ملت ایران را از نادان ها قرار داده است، تأکید کردند: به رغم مقابله­ی پی در پی مردم، دشمنان هنوز ملت ایران را نشناخته اند و معنای این سد محکم ایمان و شجاعت ملی را نفهمیده اند…

رهبر انقلاب اسلامی «براندازی نظام جمهوری اسلامی» را هدف مشخص آمریکایی ها خواندند که دولت فعلی صریح و بدون ملاحظه آن را اعلام می کند… ایشان تلاش برای گرفتن ابزارهای اقتدار ملی ایرانیان را که شامل قدرت دفاع موشکی، حضور مقتدرانه در منطقه، عواطف مردم و افکار عمومی هم جهت با حکومت و ایمان و انگیزه جوانان می باشد را روش اصلی و وسیله­ی آمریکایی ها برای تحقق براندازی برشمردند… رهبر انقلاب خطاب به هیأت حاکمه آمریکا فرمودند: 1. سر شما در حوادث اخیر به سنگ خورد و اگر در آینده تکرار کنید بازهم ناکام خواهید ماند. 2. در این چند روز به ایران خسارت زدید، این کار بی تقاص نخواهد ماند. 3. این کسی که به گفته­ی خود آمریکایی ها تعادل روحی روانی ندارد، بداند که این دیوانه بازی های نمایشی بی جواب نخواهد ماند…

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان تأکید کردند: به آینده بسیار روشن کشور امیدوار هستم و می دانم خداوند اراده کرده این ملت را به عالی ترین درجات برساند که به فضل الهی چنین خواهد شد.

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

مصاحبه

مصاحبه پیش رو با مسئول پژوهش حوزه علمیه معصومیه«س» شهرضا، سرکار خانم صدیقه فخار می باشد. ایشان که متولد سال 44 هستند به مدت 16 سال است که در این حوزه  بعنوان معاون پژوهش مشغول فعالیت می باشند.

نجد: با سلام و خدا قوت. ابتدا بفرمایید چند سال قبل و چطور شد که وارد حوزه علمیه شدید؟

- از نوجوانی علاقه به تعلیم و تعلم آموزه های دینی داشتم اما در سال 73 خداوند تعالی این توفیق را به من عنایت کرد و شرایط وارد شدن به این عرصه فراهم شد که در طی سالهای اخیر توفیق ادامه تحصیل در رشته فقه و اصول را یافته و در مقطع سطح سه به اتمام رساندم و ان شاءاله با استعانت الهی تحصیلات حوزوی را ادامه خواهم داد.

نجد: چه مسئولیت هایی در حوزه علمیه به عهده شماست؟

- از سال 78 مشغول تدریس در موضوعات تاریخ، فقه، تفسیر، علوم قرآنی و ادبیات عرب و فقه شدم و سال 80 علاوه بر تدریس، مسئولیت معاونت پژوهش را پذیرفتم و از سال 88 تا حال علاوه بر معاونت، مشغول تدریس فقه و ادبیات عرب در مدرسه علمیه دهاقان و شهرضا می باشم و همچنین راهنمایی (استاد راهنما) تعدادی از تحقیقات پایانی طلاب را بعهده گرفته ام.

نجد: در زمینه تحقیق، همکاری لازم از طرف طلاب صورت می گیرد؟ برای بیشتر شدن رغبت به مقوله پژوهش در بین طلاب چه پیشنهادی دارید؟

- از آنجا که پژوهش حوزه ها نوپا و ادامه دار است امید می رود در آینده با برنامه ها و طرح هایی که معاونت پژوهش مرکز مدیریت قم در نظر دارند شاهد پیشرفت کمی و کیفی تحقیقات طلاب باشیم و اولین گام برای این مهم تقویت کردن انگیزه های پژوهش در طلاب است که اگر در طلبه تشنگی فعالیت پژوهشی ایجاد شود آن وقت به نتیجه خوبی می رسیم.

- باید به طلبه ها یاد بدهیم برای چه می خواهند فعالیت پژوهشی انجام دهند و در حقیقت هدف و غایت پژوهش برای آنها روشن شود و علایق طلاب در موضوعات پژوهشی در نظر گرفته شود، آموزش ها و کارگاه های لازم در طول تحصیلات طلاب فراهم شود، حضور هیئت علمی در موضوعات مختلف برای جذب و راهنمایی و مشاوره طلاب و همچنین تشویق برترین مقاله ها با اهداء جوایز بطور مستمر در حوزه مفید خواهد بود.

نجد: لطف کنید گزیده ای از فعالیت هایی که به عنوان معاون پزوهش انجام می دهید را برایمان بیان کنید.

- تشکیل پرونده پژوهشی برای طلاب، تشکیل کارگاه ها و کلاسهای مهارت افزایی، تشکیل گروه های پژوهشی، تشویق و ترغیب طلاب جهت شرکت در جشنواره های رشد علامه حلی و بانو کرامت، شناسایی استاد راهنماها، پیگیری مراحل تدوین تحقیقات پایانی، تشکیل کانون پژوهش، برگزاری کرسی های آزاداندیشی، برگزاری وبرنامه ریزی ساعات پژوهش.

نجد: در پایان اگر نکته ای باقی مانده بیان بفرمایید.

- با تشکر از خدمات و همکاری معاونت پژوهش مرکز و استان و مدیر محترم مدرسه. به امید روزی که شاهد پویایی طلاب پژوهشگر باشیم.

نجد: از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاسگزاریم. انشاءاله همیشه موفق و موید باشید.

 

 فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان 96