موضوع: "کودکانه"

کودکانه

در کتابی با عنوان «حی علی خیر العمل» به 20 سوال درباره نماز با روش تمثیل و تشبیه پاسخ داده شده که کتابی مفید برای پاسخگویی مربیان، والدین و نوجوانان می باشد و برای نمونه یکی از پرسش و پاسخ های این کتاب را آورده ایم.

سوال: آیا موقعی که حال نداشته یا زمانی که حضور قلب ندارم، می توانم نماز نخوانم؟

جواب: هنگامی که استارت ماشین را می زنید اگر موتور سالم باشد، باید ماشین روشن شود و بعد از قرار دادن ماشین روی دنده، چرخ های ماشین به حرکت در می آید. اما بعضی مواقع با استارت ماشین روشن نمی شود در اینجا با هل دادن، چرخ های ماشین به حرکت در می آید و با حرکت چرخ ها، موتور هم روشن می شود. در موقعی هم که قلب انسان می ایستد با تکان دادن دست و تنفس مصنوعی قلب دوباره شروع به کار می کند.

گاهی به خاطر عواملی حال دعا و نماز و عبادت نداریم مثل وقتی که موتور ماشین خاموش شده و یا قلب ایستاده که با هل دادن ماشین و تنفس مصنوعی قلب آنها دوباره مشغول به کار می کنند حالات درونی ما هم همین گونه اند یعنی اگر موقعی که حال و حضور قلب نداریم بصورت ظاهری و مصنوعی شروع به عبادت کنیم و روبه قبله بایستیم و نماز بخوانیم بعد از مدتی دوباره همان حال اولی و حقیقی باز خواهد گشت وموتور عبادت و نماز ما دوباره روشن خواهد شد و ضربان قلب معنوی ما دوباره کار خواهد کرد. پس بی حالی، دلیلی بر ترک نماز نیست. چنانکه اگر کسی بگوید الان که استارت زدم و ماشین روشن نشد پس دیگر این ماشین روشن نمی شود و من دیگر سوار ماشین نمی شوم.

 فصلنامه نجد شماره 19 زمستان 95