موضوع: "مصاحبه"

مصاحبه

نجد: با عرض سلام خدمت مشاور محترم مدرسه علمیه معصومیه(س) ضمن معرفی خود و بیان مدرک تحصیلی تان بفرمایید چه مدتی است به عنوان مشاوره در حوزه مشغول هستید؟

با نام و یاد خدا و با عرض سلام . زهرا جعفری هستم دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی که در سال 1383 پس از گزینش و گذراندن دوره های مشاوره در قم به عنوان مشاوره مشغول به کار شدم.

نجد: در حوزه بیشتر در چه مواردی به طلاب مشاوره    می دهید؟

به طور کلی در زمینه های مختلف از قبیل مشاوره درسی و تحصیلی، روحی، جسمی، خانوادگی و ازدواج…که طلاب نیازمند مشاوره بوده اند در حد توان به آنها کمک کرده ام.

نجد: سوالات و مشکلات خواهران در مشاوره ها بیشتر در چه مواردی هستند؟

تقریباً در همه زمینه ها ارائه مشاوره داشته ام ولی مواردی که فعلاً بیشتر مورد ابتلاء طلاب است یکی به دلیل متأهل بودن و داشتن مسئولیت های خانه داری، همسرداری و فرزنداری و مطالعه و تحصیل بعضاً مشکلاتی وجود دارد که جهت مواجهه و مقابله با این مشکلات مراجعه می نمایند و نیز خواهرانی که در آستانه ازدواج هستند جهت انتخاب همسر مناسب و روند انتخاب همسر نیاز به راهنمایی دارند. مشاوره هایی در مورد برنامه ریزی درسی داشته ایم.

نجد: با توجه به سختی درسهای حوزوی پیشنهاد شما برای بهتر فهمیدن درسها چیست؟

هر درسی اگر به صورت کاربردی آموزش داده و یاد گرفته شود هم فهم آن بهتر است و هم ماندگاری آن بیشتر می شود به طوری که دروسی که مربوط به مسایل مبتلا به فرد باشد و احساس نیاز نسبت به آن در فرد وجود دارد تمام توجه و تمرکز خود را برای یادگیری آن به کار می گیرد و انگیزه یادگیری هم بالا می رود. بنابراین اگر در ابتدای هر ترم هدف از ارائه درس و کاربرد آن در زندگی برای طلاب بیان گردد انگیزه بیشتری جهت فهم و درک درس به وجود می آید. علاوه بر این مسأله دروس حوزوی هم نیاز به مطالعه و هم به مباحثه دارد. اگر دروس به صورت صحیح مطالعه شود یعنی پیشخوانی درس و پس از آن مطالعه و مباحثه، آن درس به طور مطلوبی در ذهن جای گرفته و تثبیت می شود.

نجد: همانطور که در جریان هستید اکثر طلاب خواهر ازدواج کرده و غالباً فرزند هم دارند به نظر شما چطور می توان در کنار رسیدگی به امور خانه و خانواده و همسر و فرزند به درس و تبلیغ هم رسید؟

قطعاً درس خواندن و انجام امور خانه و رسیدگی به همسر و فرزندان کار مشکلی است و نیاز به انگیزه قوی دارد تا فرد بتواند با وجود تحمل این سختی ها از زندگی و تحصیل خود لذت ببرد، بخشی از این مشوق ها مربوط به محل تحصیل است که در صورتی که در مدارسامتیازاتی برای طلاب متأهل در نظر گرفته شود مانند اهداءجوایز، مرخصی تحصیلی و… بسیار مهم است چون در ساعاتی از شبانه روز است که کارها خیلی راحت تر و سریع تر پیش می رود و توانایی انسان بیشتر است و شناسایی این اوقات و برنامه ریزی و انجام امور در این زمانها بسیار راهگشاست.

نجد: با توجه به زیادی حجم درسها برای اینکه طلاب شب امتحان با مشکل مواجه نشوند چه پیشنهادی دارید؟

طلاب باید از ابتدای ترم سعی در انجام وظایف درسی خود به نحو صحیح داشته باشند همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم برای هر جلسه پیش خوانی، مرور مطالب و مباحثه نکاتی که در سر کلاس گفته شده تثبیت می شود و باعث می شود که دروس برای روزهای پایانی ترم تجمع پیدا نکند. اگر این مسأله که به نوعی برنامه ر یزی صحیح است انجام گیرد به هیچ وجه طلاب با مشکل شب امتحان مواجه نمی گردند.

نجد: شما به مسأله برنامه ریزی اشاره داشتید، اکثر برنامه ریزی ها با کارهای ناگهانی و بی برنامه که پیش می آید، قابل انجام نیست چاره حل این مشکل به نظر شما چیست؟

برنامه ریزی باید انعطاف پذیر باشد بدین صورت که مدت زمان مطالعه در هر روز مشخص باشد مثلاً روزی 2 ساعت ولی زمانهایی که مطالعه انجام می گیرد به دست خود طلبه است مثلاً می تواند یک روز عصر این 2 ساعت مطالعه را داشته باشد یا شب و یا اینکه تقسیم کند قسمتی را عصر  قسمتی را شب اگر برنامه ریزی به این شکل باشد. مسایل و برنامه های ناگهانی نمی تواند مشکل زیادی ایجاد کند چون به هر حال در روز حتی با احتساب اینکه مدتی را به کار دیگر مشغول باشد این فرصت را

می تواند در هر زمانی برای خود ایجاد کند. علاوه بر این اگر دروس در زمان مشخص خود مطالعه گردد با یک مشکل ناگهانی، اختلال غیرقابل جبرانی در روند برنامه ریزی ایجاد نمی گردد.

نجد: در پایان اگر نکته یا موردی را می دانید که نیاز به بیان دارد بفرمایید.

نکته پایانی اینکه از نظر تغذیه به طور کلی باید سعی شود که همه مواد غذایی مفید به بدن برسد و برای تقویت حافظه و نگهداری دروس بهتر است از غذاهایی با طبیعت گرم استفاده شود مثل عسل، خرما، گردو… و کنجد نیز به هر شکل آن علاوه بر خواص دیگر برای تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.

نجد: با تشکر از وقتی که در اختیار نشریه ما گذاشتید.

من هم از زحمات شما و فرصتی که برای بیان این مطالب در اختیار من گذاشتید کمال تشکر را دارم.

 فصلنامه نجد شماره19 زمستان95