موضوع: "حضرت زهرا (س) الگوی یک زندگی سالم"

حضرت زهرا (س) الگوی یک زندگی سالم

یکی از مباحث مهمی که در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به صورت خاص باید دنبال شود و در آیات قرآن و روایات به صورت عام بحث الگو پذیری و انتخاب اسوه و الگو است.

انسان غالباً با نمونه های عینی وقتی برخورد می کند بهتر از نوشته ها و کتاب ها و فرضیه ها می تواند درس بگیرد.وقتی بگویند آقا شما در ورزش این چندتا فن را انجام بده، یا در شنا این چند کار را انجام بده،یا نه،دست یه کسی را بگیرند ببرند داخل آب بگویند این طور شنا کن،زود تر یاد می گیرد. نقش مربی ملموس، نقش الگوی عینی از کلی گویی خیلی بهتر است،به همین دلیل است که قرآن کریم یک نظامی ترسیم کرده برای الگو گیری و تبعیت که از چه کسی باید الگو گرفت و از چه کسی نباید الگو گرفت.نظام الگویی که در قرآن ترسیم شده و تبعیت که در قرآن آمده است یک جنبه منفی دارد  یکی مثبت. نظام تبعیتی که از نظر قرآن مردود است تبعیت از ظن و گمان، تبعیت از هوا و هوس، تبعیت از شیطان و تبعیت از شخصیت هایی مانند فرعون است که اینها همه تبعیت های مذموم می باشند  در مقابل تبعیت از انبیاء، ائمه، پیامبر گرامی اسلام، تبعیت از حق و تبعیت از قرآن، تبعیت و پیروی و الگوپذیری پسندیده می باشد. پس با نگاه به آیات قرآن می بینیم که نظام الگویی خیلی زیبا ترسیم شده است.

صاحب ینابیع الموده، فندوزی یک روایتی نقل کرده که پیامبر(ص) فرمودند: دخترم شش افتخار ما داریم که همه اینها به شکلی به تو بر می گردد که حسنین، رسول خدا، جعفر بن ابیطالب، امیرالمومنین و مهدی این امت است. فاطمه زهرا(س) الگوست و باید روی الگوهای رفتاری ایشان بیشتر کار شود.اگرچه از جزء جزء زندگی ایشان خبر نداریم اما همان 50 و 60 داستان و گزارش آمده هم برای الگوگیری از ایشان بس است و یکی از قسمت های زندگی ایشان که می تواند الگو باشد مسأله ادب حضرت زهرا سلام الله علیهاست.

ادب حضرت:

همه شنیدند وقتی آیه نازل شد پیامبر را به نام صدا نزنید حضرت آمد نزد پدر بزرگوارش و گفت: السلام علیک یا رسول الله، پیامبر دیدند فاطمه (س) ایشان را رسول الله صدا می کند فرمودند دخترم «قولی یا ابه» یعنی تو به من بگو باباجان «فانه ارضی للرب» یعنی خدا بیشتر راضی است که تو مرا پدر خطاب کنی این گفتن رسول الله مال تو نیست (این ادب حضرت است).

بی بی دو عالم شخصیتی که دو روز غذا در خانه اش نیست به حضرت علی عرض می کند من از خدا خجالت کشیدم، شرم کردم تکلیفی به گردن شما بیندازم که توانش را نداری (این ادب حضرت در برخورد با همسر است)

در برخورد با فرزند و دعا برای همسایه که از شب تا صبح برای همسایه دعا کرد و برای خود دعایی نکرد. این یکی از جنبه های الگویی حضرت است که باید بیشتر رویش عنایت داشته باشیم.

جنبه دوم الگوگیری از حضرت زهرا، جنبه خداترسی و بعد عبادی حضرت زهراست شخصیتی که همه وجودش محض خداست. روایت است که رسول خدا نشسته بودند جبرئیل آمد، عرض کرد یا رسول الله! حضرت حق پیام می رساند و می فرماید به فاطمه بگویید هرچه می خواهد از من بطلبد، زهرا مرضیه وقتی این پیشنهاد را شنید، سر پایین انداخت بعد فرمود یا ابتاه هیچ حاجتی ندارم غیر از اینکه توجهم به خدا بیشتر شود.

ببینید حضرت زهرا با همه توجهی که به خدا دارد می فرماید فقط می خواهم توجهم به خدا بیشتر شود.

خداوند به همه ما توفیق الگوپذیری و عمل به کلمات نورانی پیامبر و اهل بیتشان را عنایت بفرماید. «آمین»

فصلنامه نجد شماره19 زمستان95