موضوع: "تفاوت های خدادادی"

تفاوت های خدادادی

جفت آفریده شدن هرگونه از موجودات این عالم و تفاوت های میان آنها از لوازم خلقت و ضروریات تکوینی آفرینش است تا جایی که بقای این عالم در گرو چنین تفاوت هایی می باشد (آیت اله مصباح یزدی). زن نیمه کامل کننده خود را از کمالات مرد می گیرد و مرد از کمالات زن یعنی خصوصیات زنانه و مردانه لازم و ملزوم یکدیگرند.

با توجه به اینکه اکثر اختلاف و نزاع و کشمکش ها بین همسران به دلیل این است که آنها تفاوتهای جنس مخالف خود را یا نمی دانند و یا فراموش کرده اند در این شماره به بیان تفاوت های زنان و مردان می پردازیم.

1. مردها کلی نگرند یعنی خیلی چیزهای جزئی مثل تاریخ تولد، ازدواج… را به خاطر نمی سپارند در صورتی که زنها جزئی نگردند و خیلی مسائل جزئی را همیشه در ذهن دارند و در سوزن نخ کردن و خواندن جزئیات درج شده روی صفحه نمایش رایانه فوق العاده اند.

2. مردها با عمل ابراز احساس می کنند در صورتی که زنها با زبان ابراز محبت و علاقه می کنند و مردها تشکر زبانی نمی کنند.

3. قدرت شنوایی زنان از مردان بیشتر است و از این رو صدای بچه در طول شب مادر را بیدار می کند و یا صدای چکه شیر آب زنان را کلافه می کند.

4. زن مشکلات و کارهایی که قرار است انجام دهد در مغزش می چرخاند و همه را با هم انجام می دهد اما مردها کارها و مشکلات را دسته بندی می کنند و یکی یکی انجام می دهند.

5. مردها عمقی اند و احساساتشان را نشان نمی دهند در صورتی که زنان سطحی اند و شدت عواطف و احساسات را نشان می دهند و گاه مردها این شدت عواطفی که از زن می بینند نمی توانند درک کنند مثل اینکه خانمی بگوید شب به خاطر تب داشتن بچه تا صبح نخوابیدم مرد از این کار تعجب می کند و آن را کاری بی معنی می داند.

6. مردها دید تونلی دارند و برای دیدن یک چیز مستقیم به آن نگاه می کنند ولی زن ها دید پنکه ای دارند یعنی دامنه دید آنها وسیع است و همزمان چند چیز را می توانند در دامنه دید خود داشته باشند و از این رو اطلاعات وسیعی هم بدست می آورند. مسأله چشم چرانی هم در خانم ها هست هم در آقایان فقط لو رفتن بیشتر آقایان به خاطر دامنه دیدشان است.

7. تفاوت مغزی بین زن و مرد بسیار گسترده است، زنها همزمان از دو نیمکره مغز خود استفاده می کنند اما مردها از نیمکره چپ مغز برای مهارتهای زبانی و از نیمکره راست برای مهارتهای حل مسایل استفاده می کنند.

1-7. زن چون از دو نیمکره استفاده می کند خیلی راحت احساساتی می شود ولی مرد می تواند خویشتن دار باشد و به سادگی از بحث در مورد یک مسأله عاطفی خودداری کند.

2-7. مردها قبل از صحبت کردن فکر می کنند ولی زنها همزمان هم حرف می زنند هم فکر می کنند.

3-7. زنها احساساتی و رمانتیک هستند و بیشتر با حرف زدن ابراز احساس می کنند و مردها بیشتر به مسایل فیزیکی می پردازند.

4-7. مردها در یک لحظه تنها روی یک موضوع می توانند تمرکز کنند و موقع حرف زدن دو مرکز مغزشان فعال است ولی زن موقع صحبت کردن هفت مرکز مغزش همزمان فعال است و از این رو می توانند در یک لحظه کارهای متفاوت را با هم انجام دهد بدون اینکه نقصی در هیچ کاری داشته باشد ولی یک مرد چنین نیست و مثلاً موقع جواب دادن به تلفن باید تلویزیون را خاموش کند تا تمرکز داشته باشد.

5-7. هدف زنها از حرف زدن: 1) ایجاد صمیمیت در روابط دوستانه 2) رهایی از ناراحتی است و هدف مردها از حرف زدن: 1) تبادل اطلاعات 2) ارائه راه حل می باشد و به عقیده زنها دور هم جمع شدن خوش گذراندن و گسترش روابط است نه نشستن و زل زدن به صفحه تلویزیون، لذا وقتی با مردی حرف می زنیم او  را  می رنجانیم و این بی علاقگی را به معنی بی علاقگی به خودمان تلقی می کنیم. 

6-7. توانایی زن در صحبت کردن برای بقاء نسل او ضروری است چرا که اگر زن ها کم حرف بودند بچه ها تا سن 7 سالگی هنوز نمی توانستند حرف بزنند.

7-7. وقتی زنی ناراحت و نگران است نخستین تمایل او این است که در مورد مشکلش حرف بزند اما وقتی مردی ناراحت است نخستین تمایل او این است که برای رفع مشکل کاری انجام دهد و مرد در مورد مشکلات حرف نمی زند به خصوص در برابر مشاور و این کار را نشانه ضعف خود می داند.

8-7. مردها موقع شنیدن فقط راه حل نشان می دهند مثل آتش نشان که وظیفه خود می داند که آتش را خاموش کند نه اینکه بایستد و ابراز احساس و تأسف کند مرد وقتی مشکلی را شنید بلافاصله فکر می کند و راه حل نشان می دهد در صورتی که یک زن وقتی حرف می زند فقط ابراز احساسات می کند و می خواهد مرد فقط گوش بدهد و هیچ نگوید و به همین دلیل است که زنها معمولاً بعد از حرف زدن با همسر خود احساس شکست و ناکامی می کنند.در آخر یک توصیه به آقایان محترم اینکه بدانید گران بهاترین هدیه برای خانم ها این است که: 1) وقتی حرف می زنند روزنامه نخوانید. 2) وقتی حرف می زنند با موبایل بازی نکنید. 3) وقتی حرف می زنند تلویزیون تماشا نکنید و فقط به حرفهایشان گوش دهید.

 کتاب بده بستان موفق

کتاب مردان مریخی زنان ونوسی

 فصلنامه نجد شماره19 زمستان 95