موضوع: "زمزم احکام"

احکام مربوط به سگها

یکی از مسلمات اسلامی این است که احکام شرع تابع مصالح و مفاسد واقعی است، اگر مصالح و مفاسد نبود نه امری بود نه نهی و نه حکم به نجاست و طهارت. یکی از نجاسات سگ می باشد که طبق مسأله 105 توضیح المسائل مراجع: سگ و خوکی که در خشکی زندگی می کنند حتی مو، استخوان، پنجه، ناخن و رطوبت های آنها نجس است ولی سگ و خوک دریایی پاک است.

بعضی افراد به بهانه اینکه حکم نجاست سگ در قرآن نیامده و حاضر به قبول این حکم نمی شوند در صورتی که خیلی از احکام فقهی ما صریحاً در قرآن نیامده و ما طبق آیه 9 سوره حشر، تبیین و تفسیر آن احکام را از پیامبر و امامان می گیریم.

نجاست سگ در روایات

امام علی(ع) فرمودند: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید و در کتاب وسایل الشیعه باب نجاسات آمده از امام صادق(ع) در مورد سگ پرسیده شد حضرت فرمودند: آن پلید و نجس است و از باقیمانده آبی که خورده نمی توان وضو گرفت، چنین آبی را دور بریز و ظرف را اول خاک مال کن و بعد با آب بشوی.

حکم خرید و فروش سگ

طبق احکام معاملات که در کتاب مکاسب آمده، خرید و فروش عین نجاست حرام است مگر اینکه منفعت عقلایی داشته باشد. پس سگ که نجس العین است خرید و فروش آن برای کارهایی همچون نگهبانی، شکار، تجسس در اداره پلیس و… که منفعت عقلایی دارد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش سگ های تزئینی که هیچ استفاده و فایده عقلایی ندارد حرام است.

حکم نگهداری سگ در خانه

نگهداری سگ در خانه فی نفسه با رعایت نظافت، طهارت و بهداشت اشکال ندراد ولی طبق مطالعات روانشناسی انجام شده، انسان در کنار هر چیزی قرار بگیرد به سرعت با آن انس می گیرد و خصوصیات و ویژگی های آن را درون خود ایجاد می کند از این رو نگه داشتن این حیوان با توجه به تحت تأثیر خوی حیوانی و سگی قرار گرفتن، در شأن و شخصیت یک مسلمان نیست و در ارتباط بودن با او باعث نجس شدن بدن و خانه و زندگی انسان         می شود و اگر حتی یک مو از این حیوان همراه شخص نمازگزار باشد باعث بطلان نماز او می شود.

وسایل الشیعه، ج3، ص415

مشرق نیوز

میهن بلاگ

کلینیک گربه ها، دکتر لطفی زاده

مجموعه آثار شهید مطهری، ج2، ص52

» فصلنامه نجد شماره18 پاییز95