موضوع: "بچه ها ومدرسه"

بچه ها ومدرسه

با توجه به شروع به کار مدارس مشکلات بچه ها در ارتباط با مدرسه هم شروع شده است.

در مجموعه کتابهای خانواده پویا که از انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) می باشد و سوالات متعدد در ارتباط با خانواده ها و ارتباطات آنها با هم جواب داده به دو سوال پرمخاطب درباره بچه ها و مدرسه برخورد کردم که شایسته بود برای اطلاع مخاطبان در نشریه گنجانده شود.

تقویت تمرکز کودک

سوال: بچه ای دارم که برای گوش دادن به درس و مشق متمرکز نیست و موقع نوشتن مشق بیش از ده بار بلند می شود و مشغول کارهای دیگر می شود بطوری که یک صفحه مشق او شاید دو ساعت طول بکشد لطفاً در این زمینه مرا راهنمایی فرمایید؟

جواب از دکتر غباری بناب: تمرکز و توجه در موقع انجام تکلیف یکی از مسائلی است که توسط والدین و معلمان به عنوان مشکل بیان می شود، متخصصان معتقدند اگر عدم تمرکز خیلی شدید باشد

اسمش کم توجهی و پرتحرکی است و می تواند اندیشه های زیستی داشته باشد یکی از معروفترین تست هایی که برای سنجش میزان کم توجهی و پـرتحرکی

افراد استفاده می شود تست جردن است. قبل از اینکه بچه را نزد روان شناس ببرید او را پشت میزش بنشانید و دور او را کمی خلوت کنید تا تمرکز کند، یک زمانی را در نظر بگیرید که دانش آموز بتواند آن را تحمل کند. اگر هر ده دقیقه یک بار بر می­خیزد و کاری را انجام می دهد والدین می توانند یک ربع ساعت را در نظر بگیرند و بگویند اگر یک ربع توانستی پشت میز کار کنی ژتون یا هر نشانه تشویق دیگر را می گیری و بعد به مرور، ساعت را زیاد کنید و هر بار به او هدیه ای بدهید بسیاری از بچه ها با همین اصل تقویت هیچ نیازی به مراجعه به روانپزشک و روانشناس ندارند.

رفتار ناشایست معلم

سوال: وقتی معلم به گونه ای برخورد می­کند که شایسته نیست چگونه باید رفتار کرد؟ اگر رفتار معلم باعث شود که بچه از درس زده شود چگونه می­توان این حالت را در او تغییر داد و او را به مدرسه و درس علاقمند کرد؟

جواب از استاد شاملی: در مواردی که دشواری رفتار در کودک و نوجوان ناشی از برخوردهای غلط یا افراطی معلم یا یکی از اولیای مدرسه است، راهش این است که شما به عنوان پدر یا مادر از کانال مدیر مدرسه یا از کانال انجمن اولیا و مربیان ارتباط برقرار کنید. البته اگر می خواهید مسأله را حل کنید معلم را مجازات نکنید چون او معلم است و خیلی از کارها دست اوست! او در فراز و نشیب و بحران های زندگی یک مشکلاتی دارد. این مشکلات با حقوقش بر آورده نمی شود و انتظار دارد که والدین و اولیا به او کمک کنند. خوب است یک بار معلم را دعوت کنید و مشکل بچه را با او در میان بگذارید، بچه هم خودش حاضر باشد. معلمان اگر احساس کنند شما بی تفاوت و بی خیال هستید همین وضعیت را ادامه می دهند با آنها از طریق مدرسه یا انجمن اولیا و مربیان صحبت کنید، گاهی جنبه نیاز مطرح است. از طریق دوستان نیازش را تا حد ممکن برآورده سازید.

فصلنامه نجد شماره18 پاییز95