موضوع: "کودکانه"

چند سوال کودکانه+معرفی کتاب

در این شماره  نشریه به معرفی کتابی بسیار مفید برای آموزش مفاهیم دین و قرآن به کودکان می پردازیم
کتاب پرسمان قرآنی کودک نوشته غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات بوستان کتاب می باشد که در آن به پاسخگویی پرسش های قرآنی به صورتی روان و قابل فهم پرداخته و در راه ایجاد انس و الفت فرزندان مسلمان با قرآن و یاد دادن مفاهیم بلند قرآن و آشنایی با معارف زندگی ساز این کتاب گران سنگ گامهایی پس مفید برداشته است. این کتاب شامل هشت فصل که پاسخگوی سوالاتی درباره نکته های تجویدی- تلاوت قرآن- علوم قرآنی- ترجمه و تفسیر قرآن- داستانهای قرآنی و معارف قرآن- فروع دین و احکام عملی- اخلاق در قرآن و دانستنی های قرآن می باشد.
چند نمونه از پرسش و پاسخ های این کتاب:
سوال: بهترین سوره قرآن کدام است؟
پاسخ: هر کدام از سوره های قرآن ویژگی مخصوصی دارد که از آن نظر می توان گفت بهترین سوره قرآن است مثلاً سوره توحید از آن نظر که در چهار آیه خدا را به خوبی معرفی کرده بهترین سوره قرآن است، سوره یوسف هم به علت اینکه داستان زندگی حضرت یوسف را بسیار زیبا و دل نشین بیان می کند بهترین سوره است، سوره عصر هم که راه سعادت ما انسانها را در چند جمله بیان می کند می تواند بهترین سوره قرآن باشد.
قرآن کریم مانند باغ باصفایی است که انواع گیاهان شفابخش و گل های خوشبو و زیبا و میوه های شیرین وپرفایده را می توان در آن یافت. هیچ گل، گیاه و میوه ای در این باغ بیهوده آفریده نشده و برای هر کدام فایده ای در نظر گرفته شده است. همه اینها بهترین اند برای همین است که امامان عزیز به ما سفارش کرده اند که همه سوره های قرآن را بخوانیم و از همه آیه های نورانی این کتاب بزرگ بهره بگیریم البته در یک حدیث، سوره حمد برترین سوره قرآن شمرده شده است این هم به علت آن است که سوره حمد خلاصه همه مطالب قرآن است.
سوال: بهشت و جهنم کجاست؟
پاسخ: به نظر برخی از دانشمندان مسلمان، دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم در دل دنیایی بزرگ تر قرار دارد که بهشت و جهنم در آن دنیای بزرگ تر هستند. بچه ای که در شکم مادرش قرار دارد، تا به دنیا نیامده خیال می کند که همه دنیا شکم مادر اوست اما وقتی به دنیا آمد، با جهانی به مراتب بزرگتر از دنیایی که در آن زندگی می کرده روبرو می شود. دنیای ما هم در مقایسه با دنیای بزرگتر اطراف آن، خیلی خیلی کوچک است همانطور که شکم مادر برای بچه ای که در آن قرار دارد در مقایسه با بیرون شکم، بسیار کوچک است بنابراین طبق نظر این دانشمندان جای بهشت و جهنم در همان جهانی است که بر جهان ما احاطه دارد.
سوال: کدام عبارت قرآن است که اگر آن را از آخر به اول هم بخوانیم همان آیه می شود؟
پاسخ: بخشی از آیه 3 سوره مدثر «ربک فکبّر» که اگر از آخر به اول هم بخوانیم باز هم می شود «ربک فکبّر» که معنای آن می شود: «خدا را به بزرگی یاد کن»
عبارت «کل فی فلک» قسمتی از آیه 40 سوره یس که درباره نظم حرکت خورشید و ماه و پدید آمدن روز و شب است و ترجمه آن «هر یک از اینها در مسیر خود قرار دارند» می باشد که اگر از آخر به اول بخوانیم باز هم این جمله می شود.

سوال: مگر کسی خدا را دیده است که می گویند خدا زیباست؟
پاسخ: وقتی شما گل خوش رنگی را می بینید و می گویید این گل زیباست. هنگامی که شعر دلنشینی را می شنوید می گویید زیباست. وقتی کسی دلش برای فقیران می سوزد می گویید چه احساس زیبایی دارد. خیلی وقت هاست که می¬گویید صبر زیباست، مهربانی زیباست پس برای اینک بگوییم چیزی زیباست حتماً نباید آن را با چشم ببینیم.
زیبایی خدا همان مهربانی و بخشندگی و بقیه صفات خوب اوست. آیا هنرمندی خدا در آفرینش این همه موجود زیبا، زیبا نیست؟ آیا گذشت او از بندگان خطاکارش زیبا نیست؟ آیا روزی رساندن او به این همه جانداری که در دنیا زندگی می کنند زیبا نیست؟ آیا عظمت و بزرگی او در اداره جهانی به این بزرگی زیبا نیست؟ پس باید گفت خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94