موضوع: "لیله القدر"

لیله القدرکیست؟

سخن گفتن از فاطمه زهرا«س»، فراتر از اندیشه بشرى است، لذا باید شناخت او را در کلام الهی یافت و اگر معانى در قالب الفاظ بیان می‌شود، به منزله تنزیل حقیقت بلند پایه اوست. از این‌رو در این فرصت وجوه تشابه حضرت فاطمه«س» و لیله القدر را بر اساس مدارک بیان می کنیم.
«انا انزلناه فی لیله القدر »: علامه مجلسی از امام صادق نقل می کند: مقصود از شب، فاطمه زهرا (س) و مقصود از قدر خداوند است. پس هر کس فاطمه (س) را درست بشناسد، قطعاً شب قدر را درک کرده است و همانا او فاطمه نامیده شده است؛ زیرا خلایق از شناختش درمانده شده اند.1
«و ما ادرئک ما لیله القدر»: شناخت و حقیقت واقعی حضرت زهرا همچون شب قدر بر عموم مردم امکان پذیر نیست یا دشوار است. «لیله القدر خیر من الف شهر»: شب قدر از هزار ماه برتر است و حضرت زهرا بر همه زنان عالم برتری دارد.
«تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر»: امام باقر(ع) می فرمایند: خانه علی(ع) و فاطمه (س) حجره رسول خدا(ص) و سقف خانه شان عرش پروردگار عالمیان است. ژرفای خانه آنها شکافی دارد به عرش که معراج وحی است که ملائکه در هر صبح و شام و در هر ساعت و زمانی نازل شده و کلامی از وحی برای آنها می آورند این فوج ملائکه قطع نمی شود، فوجی از آسمان فرود می آید و فوجی به بالا می رود.2
به راستی چرا فاطمه(س) لیله القدر نباشد و حال آن که یازده قرآن ناطق در این لیله نازل شده، فاطمه، شب است و شب بیانگر پوشیدگی و مستوری و حجاب و عفت و حیاست. زمان غسل و کفن و دفن فاطمه زهرا (س) بنابر وصیت حضرت در دل شب متناسب با لیله القدر است و قرن هاست که قبر مجهول و ناپیدای ایشان نیز حاکی از تناسب وجود مقدسشان با لیله القدر دارد. ممکن است سالها بگذرد و کسی از شب قدر، جز ظاهری بیش درک نکند اما اگر از حقیقت آن، ذره ای درک نماید چنان آگاهی و بیداری به او می بخشد که مسیر زندگی اش عوض می شود و به خدا نزدیک می گردد و شناخت فاطمه(س) نیز چنین است با درک زندگی و ابعاد گوناگون حیات واقعی فاطمه(س) چنان جرقه ای در دل می درخشد که مسیر سرنوشت را عوض می کند.
ایام فاطمیه، فهرست غم، سند مظلومیت و ادعانامه شیعه تسلیت باد.

1. بحارالانوار، ج43، ص13
2. تأویل الایات، ج2، ص818، سیدشرف الدین

فصلنامه نجد شماره 16 زمستان 94