موضوع: "استرس عاملی دخیل درایجاد دیابت"

استرس عاملی دخیل در ایجاد دیابت

استرس زمینه ساز ایجاد دیابت نوع دو می باشد و قرار گرفتن در برابر آلودگی هوا به همراه استرس باعث افزایش این بیماری در جامعه شده است. دکتر علي كچويي متخصص غدد و متابوليسم با بيان اينكه ديابت به عنوان بيماري شايع قرن اما قابل كنترل شناخته شده است، افزود: در سال ۱۹۸۵ تنها ۳۰ ميليون نفر در دنيا به اين بيماري مبتلا بودند اين در حالي است كه پيش بيني مي‌شود در سال ۲۰۳۰، ۴۰۰ ميليون نفر به اين بيماري مبتلا شوند، بنابراين افزايش اين بيماري در جامعه ضرورت آگاه‌سازي را دوچندان كرده است.
دکتر حمیدرضا فرشچی نیز برای کنترل استرس در دیابت به نکات خوبی اشاره کرده اند از جمله اینکه استرس ها را درون خود محبوس نکنید و اگر نمی خواهید با نزدیکان خود در مورد آنها بحث کنید، مشاوران و افراد حاذقی هستند که بتوانند بصیرت ها و حمایتهایی را برای شما به ارمغان آورند. ایشان همچنین افزود: با ورزش کردن می توان علائم استرس را کاهش داد یا حتی یک پیاده روی ساده و یا قدری نرمش می تواند روحیه را بازسازی کند و از استرس بکاهد، فرشچی در ادامه گفت: استراحت و تجدید قوا در روز و داشتن خواب کافی و مناسب در شب نقش بسیار مهمی در بهبود خلق و خو و توانایی بدن برای مقابله با استرس ها بازی می کند.

دکتر پیمان ادیبی فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ابتلا به دیابت خود یک تنش است و ذهن فرد را درگیر می کند گفت: بخش عمده ای از اختلالات گوارشی زمینه روان تنی دارد یعنی اینکه فرد دائم به فکر بیمار بودن است سبب بروز مشکلات متعدد گوارشی می شود. ایشان عنوان کرد بسیاری از داروهایی که برای بیماران دیابتی استفاده می کنیم دارای عوارضی در سیستم گوارشی هستند که با استفاده صحیح می توان این عوارض را کاهش داد.*

* مجله درمان اصفهان شماره 4