موضوع: "بیشتر بدانید....."

بیشتر بدانید...

بادمجان گیاهی یک ساله با میوه هایی به رنگ بنفش وسیاه است.
درباره مصرف آن وخواص دارویی وگیاهی اش در احادیث وکتابهای پزشکی چنین آمده :امام صادق فرمودند : بادمجان برای سودا خوب است وبه صفرا نیز زیان نمی رساند .همچنین ایشان فرموده اند : در فصل خرما چینی ، بادمجان زیاد بخورید زیرا درمان هر دردی است ، فروغ چهره را افزون می کند، رگها را نرم می کند وبه مایع کمر می افزاید .
در روایت دیگر از ایشان آمده است که : برشما باد بادمجان بورانی ، زیرا شفاست وازپیسی ایمن می سازد.
در کتاب طب الصادق نیز درباره خواص بادمجان آمده است که: تخم بادمجان برای سرماخوردگی و زکام و تنگی نفس بسیار مفیداست و پخته ی بادمجان برای طحال و اخلاطی که در آن جمع می شود سودمند است. 2
در کتاب نسخه شفا اثر دکتر صانعی صفحه 67 درباره بادمجان آمده است که اگر شبها بادمجان را پخته و له کنند و روی زگیل ببندند وصبح بشویند و محل آنرا با روغن زیتون چرب کنند زگیل از بین خواهد رفت .
در کتاب قانون در طب صفحه 92 نیز آمده اگر بادمجان با روغن پخته شود روان کننده (ملین) واگر با سرکه همراه شود (بادمجان ترشی ) قابض است .3
در کشور ما ایران بادمجان شهرت فراوان دارد و غذاهای فراوانی ازجمله: خورش بادمجان ، کوکوی بادمجان ، دلمه بادمجان ، میرزا قاسمی ، حلیم بادمجان ، یتیمچه وترشی بادمجان تهیه می کنند وما دراین شماره طرز تهیه ته چین بادمجان را برای شما می آوریم .

1-بحار الانوار ج66
2- طب الصادق ص 123
3-خواص سبزی های خوراکی ص45
فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93