موضوعات: "فصلنامه نجد شماره11بهار93" یا "السلام علیک یا بقیة الله" یا "بهار ورویش خوبیها" یا "کلام رهبری" یا "سیادت وسادات" یا "گفته ها ونکته ها" یا "دختران امروز ، مادران فردا" یا "تمثیلات" یا "ماوکدخدایی که...." یا "زمزم احکام" یا "کراماتی از امام خمینی" یا "شیخ بهایی" یا "مقاله" یا "به زلالی رود به سخاوت باران" یا "زمین را دوباره رختی تازه پوشاندند" یا "مدینه مبهوت فاجعه است!" یا "اسوه صبر واستقامت" یا "اقرا باسم ربک ..." یا "اشبه الناس بالنبی (ص)" یا "سلام بر دستان آب آورت" یا "هبه نه ارث!" یا "بیشتر بدانید....." یا "آشپزی" یا "ته چین بادمجان" یا "کودکانه" یا "مصاحبه"

فدک پایان نیافته!

نرجس زارع

سخن از بخشش است. بخشش!
آنجاکه آیه «و آت ذالقربی حقه1» نازل می شود جبرئیل عرضه می دارد فدک را به فاطمه عطا کن. کدام فدک؟ همان فدکی که چراغی شد همیشه روشن تا دوست و دشمن فاطمه را به تاریخ بشناساند همان فدکی که به خاطرش پهلوئی شکست، سینه ای مجروح گشت، صورتی کبود شد بازوئی ورم کرد. سرزمینی که خدا دستور فرمود تنها به دست پیامبر و یار باوفایش فتح شود. سرزمینی آباد در سراشیبی خیبر با چشمه ای پرآب و منطقه وسیع کشاورزی، قلعه ای مهم و نخلستانهای سرسبز.
تاریکی شب بود و قلعه ای بلند و دو مرد. علی پا بر شانه پیامبر نهاد. با معجزه الهی از دیوار قلعه فدک بالا رفت آنگاه که بر فراز دیوار قرار گرفت روبه اهل قلعه اذان گفت و صدا به تکبیر بلند نمود. یهودیان که از شنیدن خبر فتح خیبر شبی سراسر اضطراب را می گذراندند به سمت درب قلعه هجوم برده تا در زمین های اطراف پراکنده شوند اما با کشته شدن هجده نفر از بزرگان آنان به دست امیرالمومنین بقیه تسلیم شدند و همراه غنائم به مدینه رهسپار گشتند.
و اینگونه فدک ملک شخصی پیامبر شد. «ما افاء الله علی رسوله من اهل القری فلله و للرسول و لذی القربی2

صفحات: 1· 2· 3

مصاحبه

مصاحبه ای با سرکار خانم میمنت پورخاقان مادر گرامی ِاستاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا


مرحوم استاد فهیمه قدیری به بیماری پیشرونده دیستروفی عضلانی دوشن مبتلا بود واز 9سالگی به مرور قدرت راه رفتن خود را از دست داد وآرام آرام این ضعف به

دستها ودیگر اعضای هم سرایت کرد ودر مقطع راهنمایی مجبور شد با ویلچر ادامه تحصیل دهد ایشان در سال 77وارد حوزه علمیه شد وبا پشتکار زیاد وتشویق

وهمراهی والدین در سال 81 سطح دو حوزه را به پایان رساندوبعداز چند سال تدریس دوباره تصمیم به ادامه تحصیل در جامعةالزهرای قم گرفت وهنوز یک ترم از

سطح سه باقی مانده بود که در 15/12/89به دیدار معشوق شتافت.
روحش شاد ویادش گرامی فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

ادامه »

سلام بردستان آب آورت ...

سلام بر رشادت دستان حیدریت ! سلام بر توفندگی شمشیر ذوالفقاریت ! سلام بر جان بازی و عشق برادریت ! سلام بر تو ای زیباترین واژه ی قاموس فروتنی! سلام بر تو وبر دستان آب آورت ! سلام بر لبان خشکیده ات که سرچشمه آب بقاست وآب را در حسرت جرعه ای از خنکای خود وانهاده است ! خاک بوی بهشت می گیرد ، آسمان پائین می آید وخانه ی مرتضی (ع) را به آغوش می کشد .
نوزادی مبارک پا بر ابرهای احساس می گذارد.
عباس بن علی علیه السلام چهارم شعبان سال 26هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود ودر دامان امیرالمومنین علی (ع) و ام البنین به گونه ای پرورش یافت که به مظهر غیرت ، شجاعت و ایثار بدل گشت . ایشان در طول حیات خویش از محضر پدر و برادران خود بیشترین بهره ها را برد و جامع فضائل نیکو گردید .
آن بزگوار آنچه در مکتب اهل بیت آموخته بود را در کربلا به ظهور گذاشت وحماسه ساز نام آور عاشورای حسینی شد..

فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

اشبه الناس بالنبی (ص)

خـواهی کـه ببیـنی پیغمبــر
بنگــر رخ زیبـای علـی اکبــر
در منطق وخلق وخوی او می بینی
با دیـده ی جـان محمـدی دیگـر
حضرت علی (ع)طی نامه ای به فرزندشان امام حسن (ع) چنین نوشتند : پسرم ! همانا تورا به ترس از خدا سفارش می کنم که پیوسته در فرمان او باشی ، دلت را با یاد خدا زنده کنی . چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست. هوای نفس را با بی اعتنایی به حرام بمیران .
پسرم ! در تربیت تو شتاب کردم پیش از آنکه دل تو سخت شود وعقل تو به چیز دیگری مشغول شود . . دین ودنیای تو را به خدا می سپارم وبهترین خواسته ی الهی را در آینده وهم اکنون ، در دنیا وآخرت برای تو می خواهم . بادرود

فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

ادامه »

اقرا باسم ربک الذی خلق

 الهام ورپشتی
پدران محمد (ص) یکتاپرست وخاندان او خاندان پاکی بودند. او علاوه بر پاکی نسب وخاندان، از تربیت بالایی برخوردار بود واز کودکی به زشتی ها وپلیدی ها ی بت پرستی واخلاق فاسد مردم مکه آلوده نبود .او از کودکی مورد توجه وعنایت خداوند وتحت تربیت ویژه ی او بود . حضرت علی علیه السلام درباره ایشان چنین می گویند : از وقتی که ازشیر باز گرفته شد، خداوند متعال بزرگترین فرشته از فرشتگان خود را همراه اوکرد تا شب وروز اورا به راه بزرگواری وخوی های پسندیده جهان رهنمون سازد .
حضرت محمد(ص)وقتی به اوج رشد فکری وعقلی رسید از محیط آلوده ی خویش رنج می برد واز مردم کناره می گرفت از سی وهفت سالگی حالاتی روحانی داشت و احساس می کرد دریچه ای ازغیب به رویش باز شده ، آنچه بارها از اعضای خاندانش ونیز دانشمندان اهل کتاب ودیگران شنیده بود در حال رخ دادن بود ، زیرا نور مخصوصی می دید و اسراری بر او فاش می شد وبارها سروش غیبی به گوشش می رسید ولی کسی را نمی دید ! مدتی در خواب صدایی می شنید که او را پیامبر خطاب می کرد .
روزی در بیابانهای اطراف مکه شخصی اورا رسول الله صدا کرد .پرسید :کیستی ؟در پاسخ شنید «جبرئیلم ، خداوند مرا فرستاده تا تورا به پیامبری مبعوث گرداند »
وقتی این خبر را به همسرش خدیجه داد، اوبا خوشحالی گفت :امیدوارم چنین باشد.
محمد (ص) هر سال چند روزی را در غار حرا خلوت می گزید و به عبادت ونیایش پروردگار یکتا می پرداخت .در سن چهل سالگی که به غار رفته بود پیک وحی نزدش فرود آمد و نخستین آیات قران را در گوش جانش فرا خواند:
بسم الله الرحمن الرحیم اقرأ باسم ربک الذی خلق …
حضرت علی (ع) در خطبه قاصعه می فرمایند : هنگامی که وحی بر آن حضرت نازل شد ، صدای ناله شیطان را شنیدم به پیامبر(ص) عرض کردم : این ناله چیست؟ فرمودند ناله شیطان است و علت ناله اش است که او از اینکه در روی زمین اطاعت شود، ناامید گشته است .آنچه را من می شنوم تو نیز می شنوی وآنچه را من می بینم تو نیز می بینی جز اینکه تو پیامبر نیستی بلکه وزیر من و بر خیر و نیکی هستی .1-2

 

1-تاریخ اسلام؛مهدی پیشوایی
2-سیره پیشوایان ؛مهدی پیشوایی
فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

اسوه صبر واستقامت

بتول یونسی

به دنیا آمده بود تا صبر را شرمنده کند . زینب سلام الله علیها این اسطوره تاریخ را می گویم ، آمده بود تا عشق را مبهوت لحظه های زلالش کند، آمده بود تا صدق و صفا را به جهانیان بیاموزد ومتانت و وقار را به نمایش گذارد، آمده بود تا رسالت خود را به انجام برساند .مونس ویار برادر ، سالار قافله ی حسین وغمخوار اسیران باشد ، آمده بود تا فریاد بلند مظلومان باشد فریادی که پژواک آن هنوز از وادی تاریخ به گوش شنوای دل های حق جویان می رسد .
اسیران بر رودی از خون نشسته بودند ، با حسین آمده وبی حسین بر می گشتند وسالار قافله زینب بود .هرچند خمیده وشکسته دل ولی به پاسداری از حقیقت ایستاده بودتا امتداد راه برادر باشد .
وصیت برادر این بود که زینبم بعداز من مبادا روی بخراشی وگریبان بدری ،جزع وفزع کنی وزینب اکنون آرام چون شقایق داغ دار با مصیبتی عظیم در دل همراه قافله شده بود .فصلنامه نجد، شماره یازدهم، بهار 93

ادامه »

مدینه مبهوت فاجعه است!

نرجس زارع

فاطمیه که از راه می رسد تمام غربت عالَم را با خود می آورد .
فاطمیه که فرا می رسد غم های دنیا به قلب علی (ع) هجوم می آورد .
فاطمیه که می آید بوی در نیم سوخته از پشت صفحات غبار گرفته تاریخ به مشام می رسد ، هنوز آتش نفاق چونان شلاق بی رحمی صورتها را نیلی می کند وهنوز از سینه ای مجروح خون تازه می جوشد .
فاطمیه که می آید مدینه دوباره مبهوت می شود از گستاخی این قوم . . . . .
چگونه خانه ای که مهبط فرشتگان است ومعدن رحمت ، قبله دلسوختگان است وبهشت افلاکیان ، محل رفت وآمد شیاطین می شود؟
مدینه ! چگونه بر پای ایستادی وقتی ارکان البلاد وابواب الایمان شکست !
چگونه شرم نکردی آنگاه که طناب اسیری بر گردن امیری انداختند که جبرائیل درشأنش «لافتی الّا علی » سرداد !
چگونه توانستی اذان بلال را بر مناره بشنوی ودختری را که تاب شنیدن نام پدر را ندارد ببینی ودم برنیاوری !

فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار93

ادامه »

آواز گنجشکها

سَبَحَ لِلّهِ ما فِی السَّمواتِ وَالاَرض
«سوره مبارکه حدید آیه 1»
گنجشک کوچولو روی شاخه ی درخت نشسته بود .
گنجشک های دیگر آمدند ویکی یکی کنار گنجشک کوچولو نشستند و شروع به خواندن نمودند . علی با پدرش از آنجا عبور می کردند ، علی گفت : پدرجان نگاه کنید ! گنجشک ها چه زیبا می خوانند مثل اینکه حرفی را مرتب تکرار می کنند .
پدر جواب داد : پسرم ! گنجشک ها هم خدا را به بزرگی یاد می کنند ، آواز آنها تسبیح وذکر خدای مهربان است. همه ی موجودات تسبیح خدا را می گویند و هر کدام با نامی از نامهای خداوند او را صدا می زنند .
علی گفت :چه صف منظمی درست کرده اند . مثل صف نماز جماعت .پدر گفت : بله ، ما هم همه باهم در صفهای نماز جماعت می ایستیم و در کنار همدیگر با خدای مهربان حرف می زنیم .
در همین هنگام بود که صدای اذان در فضا پیچید .
علی و پدرش به سمت مسجد حرکت کردند در حالی که گنجشک ها همچنان می خواندند

فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

ته چین بادمجان

طرز تهیه : برنج :2پیمانه زرده تخم مرغ :5عدد
پیاز :1عدد کوچک بادمجان : 2عدد متوسط
گوشت چرخ کرده100گرم کره :100گرم
رب گوجه :2 ق.غ ماست خامه ای :2 ق.غ
زعفران ، نمک، فلفل : به میزان لازم
برای تهیه این غذای خوشمزه:
1-برنج ها را که خیساندیم می جوشانیم تا نرم شود در آبکش ریخته وکناری می گذاریم.
2- بادمجانها را لایه لایه سرخ می کنیم وروی دستمال می گذاریم تا روغن آنها گرفته شود.
3- پیاز را ریز خرد کرده تفت می دهیم و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم کمی نمک فلفل وزعفران به مواد می زنیم وبعد از سرخ شدن کمی رب گوجه را اضافه میکنیم وتفت می دهیم.
4- زرده ها را می زنیم وبعد ماست را به آنها اضافه می کنیم خوب هم می زنیم کمی نمک وزعفران را اضافه کرده سپس برنج آبکش شده را داخل مواد ریخته و مخلوط می کنیم.
5-قابلمه ای به اندازه مواد ته چین آماده کرده ته آن مقداری روغن می ریزیم مقداری از برنجها را درآن ریخته وصاف می کنیم بعد بادمجانهای سرخ شده را روی آن می چینیم ، مقداری برنج ریخته ، صاف می کنیم و بعد گوشت چرخ کرده ها را را روی مواد می ریزیم و در آخر بقیه برنج را ریخته کمی فشار می دهیم تایکنواخت شود.

6- کره را ریز کرده روی سطح برنج می چینیم.

7- روی قابلمه فویل می کشیم و در دمای 300 درجه سانتیگراد داخل فر میگذاریم تا مدتی که غذا کاملاً پخته شده و جا بیفتد.
نوش جان

فصلنامه ‌نجد، شماره یازدهم ، بهار 93

بیشتر بدانید...

بادمجان گیاهی یک ساله با میوه هایی به رنگ بنفش وسیاه است.
درباره مصرف آن وخواص دارویی وگیاهی اش در احادیث وکتابهای پزشکی چنین آمده :امام صادق فرمودند : بادمجان برای سودا خوب است وبه صفرا نیز زیان نمی رساند .همچنین ایشان فرموده اند : در فصل خرما چینی ، بادمجان زیاد بخورید زیرا درمان هر دردی است ، فروغ چهره را افزون می کند، رگها را نرم می کند وبه مایع کمر می افزاید .
در روایت دیگر از ایشان آمده است که : برشما باد بادمجان بورانی ، زیرا شفاست وازپیسی ایمن می سازد.
در کتاب طب الصادق نیز درباره خواص بادمجان آمده است که: تخم بادمجان برای سرماخوردگی و زکام و تنگی نفس بسیار مفیداست و پخته ی بادمجان برای طحال و اخلاطی که در آن جمع می شود سودمند است. 2
در کتاب نسخه شفا اثر دکتر صانعی صفحه 67 درباره بادمجان آمده است که اگر شبها بادمجان را پخته و له کنند و روی زگیل ببندند وصبح بشویند و محل آنرا با روغن زیتون چرب کنند زگیل از بین خواهد رفت .
در کتاب قانون در طب صفحه 92 نیز آمده اگر بادمجان با روغن پخته شود روان کننده (ملین) واگر با سرکه همراه شود (بادمجان ترشی ) قابض است .3
در کشور ما ایران بادمجان شهرت فراوان دارد و غذاهای فراوانی ازجمله: خورش بادمجان ، کوکوی بادمجان ، دلمه بادمجان ، میرزا قاسمی ، حلیم بادمجان ، یتیمچه وترشی بادمجان تهیه می کنند وما دراین شماره طرز تهیه ته چین بادمجان را برای شما می آوریم .

1-بحار الانوار ج66
2- طب الصادق ص 123
3-خواص سبزی های خوراکی ص45
فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

 

به زلالی رود ، به سخاوت باران

محبوبه آفرین

خورشید را دیده ای که چگونه نور خویش بر پهنه ی هستی می گسترد ، بی هیچ منتی دا نه را گوید که سر از خاک برآورد که زمان رویش است .واین دانه است که با نور خورشید استعدادهای درونی اش را آشکار خواهد ساخت ، جوانه خواهد زد ، قد راست می کند وخورشید نظاره گر رشد اوست .
رود رادیده ای که چه زلال دل بر رخ سنگ می ساید، بی هیچ تکلفی سرازیر می شود از بلندی ها وجاری می گردد در پستی ها. از دل سخت ترین سنگها روزنه ای پیدا می کند تا خویش را به کشتزار برساند ورسالت خود را تمام نماید .
ابر را دیده ای که چه سخاوتمندانه اندرون خویش به زمینیان می بخشد وهر تشنه را سیراب می نماید .
وگل را نیز ، که چگونه با وجود خویش هر فضا را عطر آگین می سازد آن چنان که هر همنشینی با گُل نشیند حتّی اگر گِل باشد خوشبو خواهد گردید .
وآنکه خورشید گونه ، به زلالی رود و به سخاوت باران و عطر آگین تر از گل زمینه ی رشد تو را فراهم میآورد «آموزگار» توست .همو که خدای متعال پیمانی از نوع پیمان پیامبران از او گرفته است که حقایق را به مردم تعلیم دهد و واقعیات را روشنگر باشد و هرگز از بیان حقیقت کتمان نورزد.فرشتگان شیفته ی دوستی با او هستند و با بال و پرهایشان شخصیت روحی او را لمس کرده و با درود و تحیّات خویش به او تهنیت وتبریک می گویند.

ادامه »

زمین را دوباره رختی تازه پوشاندند

 مرضیه جلالی


زمین را دوباره رختی تازه پوشاندند وهمزمان با آوای پرندگان که از شادی وسرور بهار به وجد آمده بودند ، آدمیان ملک ایران زمین نیز زیر لب دعای «یا مُقَلب القُلوبِ وَ الاَبصار. . . . . . . . .»زمزمه می کردند و زیباست که هموطنان شیعه ی سلمان فارسی ، پرنده ی دلشان را در همان ساعتهای اولیه سال حول محور کسا نشینان پرواز دادند ووصل کردند دعای تحویل سال را با دعای اللهُمَ صَلِ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعلِها وَ بَنیهاوَ سِرِ المُستُو دَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک .
وکسا نشینان را محوریت زهرای اطهر ، نشان از محبوبیت بی بی دوعالم دارد نزد پروردگار هستی بخش وفرمود باری تعالی که انی ما خَلَقتُ سَماءً مَبنِیِه وَلا اَرضاً مَدحِیَه وَ لا قَمَراً مُنیراً وَ. . . . . . . . .اِلا فی مَحَبَةِ هولاءِ الخَمسَةِ الَذینَهُم تَحتَ الکِساء.
پس اگر زمین دوباره زنده می شود ورخت نو بر تن می کند به خاطر وجود پنج نور اعلی است که در رأس آنها فاطمه سلام الله علیها می باشد.
سال با فاطمه شروع می شود وشیعه ندای «وامحسناه » را از پشت در نیم سوخته که جاری است در تمام زمانها احساس می کند .
آری خداوند می خواهد آخرین رسولش را با دندان شکسته ، زهرایش را با پهلوی شکسته ، حیدرش را با فرق شکافته ، حسنش را با سینه ی سوخته و حسینش را «اِرباً اِرباً» ببیند وجای هیچ سؤالی نیست آنگاه که در حدیثی قدسی می فرماید: «هر آنکس را که بخواهم اورا عاشق خود می کنم وچون اورا عاشق خود کردم اورا می کشم وچون اورا شهید کردم خودم خون بهای اویم »
جواهر السنیه ،حدیث قدسی
آری خداوند می خواهد فاطمه وعزیزان فاطمه را خون بها باشد .
این است عشق به پروردگار وشیعه می داند که راه قرب به خداوند نزدیک شدن به مقربان اوست ،
پس تمسک می جوید وتوسل می کند در اول سال وایام فاطمیه به مقربان پروردگار که امید دارد
به رستگاریش چرا که در حدیث کسا می خواند فَقالَ النَبیُ ثانیاً یا عَلی وَالَذی بَعَثَنی بِالحَقِ نَبیّاً وَ
اصطَفانی . . . . . . . . . .وَاللهِ فُزنا وَسُعِدنا وَکَذلِکَ شیعَتُنا فازُوا وَ سُعِدُوا فِی الدُنیا وَالاخِرَةِ وَ رَبِّ
الکَعبَه

فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

راز گرم شدن حمام شیخ بهایی با یک شمع

بهاء الدین محمد - شیخ بهایی- درسال 953در بعلبک متولد شدو خردسال بود که همراه پدرش به ایران آمد واز محضر پدر که تمایلات صوفیانه داشت دانش آموخت ودر دانش های گوناگون بویژه ریاضیات مهارت یافت او تالیفات زیادی دارد ازجمله: فوائد الصمدیه درنحو، فوائد البیان در نحو، اکسیر السعادتین ، تشریح الافلاک و . . و همچنین شاگردان متعددی نیز تریبت کرده است1. شیخ بهایی ساخت وسازهای متعددی نیز داشته از جمله ساعتی شاخص مانند در مسجد امام اصفهان که ظهر حقیقی شهر را در چهار فصل سال نشان میدهد وحمام معروف شیخ بهایی که دو راز شگفت با خود دارد: اول اینکه تنها با یک شمع گرم می شده ودیگر اینکه این شمع همواره روشن بوده است . ساختمان حمام مربوط به دوره صفوی قاجار است وبه عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
بنابر نقلی مشهور زمانی که تعدادی محقق انگلیسی می خواستند راز گرم شدن این حمام به کمک شمع را بفهمند با دستکاری در معماری بنا باعث شدند شمع حمام با مشکل مواجه شود واز آن زمان دیگر روشن نشده است .
واما راز گرم شدن حمام شیخ بهایی بایک شمع

ادامه »

کراماتی از امام خمینی

1-به نقل از حجةالاسلام والمسلمین محتشمی : یکی از تجار ایران در زمانی که دولت طاغوت هرکسی را که به نجف به دیدار امام می رفت تعقیب می کرد ، پول هنگفتی با خود به نجف آورده بود که بعنوان سهم امام به ایشان بدهد .دولتی ها هم از این امر خبر داشتند .آن تاجر خدمت امام رسید وگفت : این پول بابت سهم امام (ع) است و از ایران آورده ام که به شما تقدیم کنم تا به مصرف حوزه ی علمیه نمایید .امام قبول نکردند .آن تاجر گفته است آقا من از راه دور این پول را آورده ام ومخصوص شماست .امام فرمودند: به صلاح تو نیست که من این پول را از تو بگیرم ببر خدمت یکی دیگر از مراجع بده واز ایشان رسید بگیر .
اصرار آن مرد هیچ اثری در امام (ره)نکرد لذا تاجر پول را به مرجع دیگری دادو رسید هم گرفت.
رژیم شاه در بازگشت او را در مرز به این عنوان که برای امام (ره) در نجف پول زیادی برده دستگیر کردند .تاجر گفته که من یک شاهی هم پول به ایشان نداده ام وبه شخص دیگری دادم و بعد رسیدش را نشان می دهد .اینجا بود که فهمید اگر امام (ره) پول را گرفته ورسید داده بودند ، دستگیر می شد وشاید تا آخر عمر می بایست در زندانهای طاغوت شکنجه می شد.1


2-حجة الاسلام والمسلمین سجادی تعریف می کرد:مادر یک سالی حدود ده ،دوازده نفر از رفقا مهیا بودیم که به سفر حج برویم. شب از طرف امام (ره) پیغام آوردند که:«رفقای ما امسال به حج نروند» با اینکه این حرف برایمان غیر منتظره بود لکن چون فرمان امام بود اطاعت امرشان را کرده و به حج نرفتیم ، که همان سال آن آتش سوزی عظیم اتفاق افتاد.2- 1وبلاگ نور ولایت
2- کرامات وحکایات عاشقان خدا ج2ص210 فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار93

 

احکام

محو اسما ء الله در کاغذ باطله
سوال: در کاغذ های باطله که اسماء الحسنی یا ائمه وجود دارد خط زدن آن چه حکمی دارد ؟(به طوری که مشخص نباشد وهتک حرمت نشود )
جواب :آیت الله خامنه ای ؛ بسمه تعالی در فرض مذکور جائز است - آیت الله فاضل لنکرانی ؛ اگر عرفا هتک محسوب نشود اشکالی ندارد.

 

همراه بودن قرآن و مفاتیح در سرویس بهداشتی
سوال :در مکانهای شلوغ مثل حرم و. . . بردن کیفی که درون آن قرآن یا مفاتیح است به داخل دستشویی به علت نبودن فردی برای نگهداری چه حکمی دارد؟
جواب: آیت الله خامنه ای ؛بسمه تعالی مانعی ندارد. - آیت الله فاضل لنکرانی ؛ مانعی ندارد .ولی باید مراقب باشند که هتک نشود.


خواندن دعا بدون ادا کردن الفاظ
سوال: اگر بخواهم دعا را بلند بخوانم دیگران می شنوند وخجالت می کشم .آیا می توان دعا را در ذهن خواند؟
جواب: آیت الله صافی گلپایگانی؛ اگر بخواهید ثواب دعا را ببرید باید آن را بخوانید و در ذهن گذراندن بدون تلفظ، دعا محسوب نمی شود. بلی می توانید آهسته بخوانید .وسوسه عواقب سوءخطرناک دارد واجب است آنرا ترک کنید .
1


1- واحد پاسخگویی به سوالات جامعة الزهرا با استفاده از استفتائات مراجع
فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

ما وکدخدایی که نمی خواست فرفره بسازیم.

ما فرفره نداشتیم . بچه های کدخدا داشتند اما همبازی ما نبودند که دست ما بدهند ، مسعود و مجید نقشه اش را کشیدند و مصطفی بند و بساطش را جور کرد. ماکه فرفره دار شدیم، لبخند نشست روی لبهای بابابزرگ گفت: «دیدید می شود، می توانید!». از ترس بچه های کدخدا داخل خانه فرفره بازی می کردیم مبادا ببینند وبه تریج قبایشان بربخورد اما خبرها زود در دهکده ما می پیچد .خبرکه به گوش کدخدا رسید ، داغ کرد گفت : بی خود کرده اند .بچه رعیت را چه به فرفره بازی وگیوه اش را ور کشیده بود وآمده بود پیش عمومحمد به آبروریزی .بعدا شنیدیم که همان روز ، کدخدا درگوش میرآب گفته این اول کارشان است فردا همین فرفره می شود روروک وپس فردا چرخ چاه ..                       فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

صفحات: 1· 2

بادبادک بازی

یادش بخیر بچه بودیم وبادبادک بازی می کردیم ، بادبادک ها به یک سر نخ بند بودند و یک سر دیگر نخ هم در دستان ما بود وما آرام نخ را باز می کردیم وبادبادک میدان می یافت وبالا وبالاتر می رفت وشاد وشنگول به هر طرف که می رفتیم بادبادک دنبال ما بود وچه لذتی می بردیم .برای لذت بیشتر نخ را بیشتر باز می کردیم وبادبادک هم بالاتر می رفت اما یکباره می دیدم بادبادک به دنبال ما نمی آید وگویا از باد وهوا بیشتر شنوایی دارد تا ازماودیگراین ما بودیم که اسیر شده وباید دنبال آن می دویدیم!
حال چشم ما شبیه همان بادبادک است وگوش و دل زبان ما هم همینطور،پس اگر به آن ها بسیار میدان دهیم میدان دار می شوند ودیگربه جای آن که آن ها تحت اراده ما باشند ما باید مطیع وفرمانبردار آنها باشیم .ندیدی وقتی به کسی می گویی چرا فلان حرف را زدی ؟می گوید دست خودم نبود    فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93


یک شکلات

تا بچه زمین می خورد وشروع به گریه می کند ، مادر از راه می رسد و یک شکلات
به دست او می دهد واتفاقا بچه آرام می گیرد، می دانی چرا ؟ او پیش خود فکر می کند
درست است که زمین خوردم وسرم درد گرفت اما در عوض یک شکلات هم در دست دارم ، به همین خاطر آرام می شود ؛ چون تلخی وشیرینی را با هم می بیند .
یادت باشد اگر تلخی ها وشیرینی ها را با هم ببینیم، آرام می شویم واحساس رنج ودرد نمی کنیم .پدر ، مادر ، رفیق و یا همکلاسی ممکن است یک اخلاق یا رفتار تلخی دارند اما یک جاهایی هم برای ما شیرین بودند ، بیاییم هر دورا با هم ببینیم ببین تا یادت به تلخی کسی افتاد سریع به سراغ شیرینی های او بگرد وپیدا کن وبا خود زمزمه کن .به همین خاطر است که خداوند به قوم بنی اسرائیل می گفت : «از نعمتهایی که من به شما داده ام یاد کنید »بقره آیه 47.یعنی فقط رنج وبلاها را نبینید .فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

فرزندان ،انعکاسی ازمادرانند

دختران امروز                           مادران فردا


دختر پیش از اینکه دختر باشد انسانی است که درسایه تربیت وعمل ، عبادت وتقوا می تواند خلیفه خدا گردد وبه درجه ای برسد که خداوند اورا عزیز خود به حساب آورد و بر بسیاری از انسان های دیگر برتری بخشد .
ضرورت تربیت برای دختران بیش از پسران است ازآن باب که می خواهند در آینده ای نزدیک مادر شوند وعهده دار حفظ ورشد امانت خدا یعنی فرزند گردند .
مادر شخصیت بزرگ ومقدسی است واینکه امانت الهی به دست او سپرده می شود خود نشانه بزرگی وتقدس اوست.
پاکدامنی وعفت برای مرد ضروری است ولی برای زن ضروری تر؛ چراکه او به غیر از خود درباره فرزندان هم مسولیت بیشتری دارد .
مادران امروز که دختران دیروزاندمی توانند با نفوذ الهی خود زمام خرد مردان را در دست داشته باشند واو را جهت دهند، کودکان را بسازند وبپرورانند وبه راه حق وعدل جهت دهند                               فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

ادامه »

پنج گزینه گیاهی برای مقابله با خشکی پوست

پنج گزینه گیاهی برای مقابله با خشکی پوست
دریک مقاله فهرستی از پنج گیاه دارویی مفید برای برطرف کردن خشکی پوست وطریقه استفاده ازاین پنج گزینه گیاهی برای مقابله با خشکی پوست ارائه شده است . . . . . .
این گیاهان مفید با دارا بودن برخی از خواص سودمند برای ایجاد آرامش ورفع خشکی پوست عبارتند از :
نعناع: این گیاه به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند پوست هایی را که دچار خارش یا آلودگی هستند آرام کند .
ریحان: برای رفع آکنه و لک ها در هر نوع پوستی مفید است وخواص ضد باکتریایی ، ضد التهابی وضد اسپاسمی دارد.
رزماری: این گیاه با خاصیت تقویت کنندگی وضد عفونی کنندگی ، جریان خون را در مویرگها ی خونی بهبود می بخشد که در احیای حس طراوت وتازگی در پوست نقش سودمندی دارد.
آویشن: یک گیاه ضد باکتری قوی است برای مقابله با آکنه واگزمای عفونی بسیار مفید است .
بابونه: این گیاه خاصیت ضد قارچی ، نرم کنندگی وپاک کنندگی دارد وبه همین خاطر بهترین گزینه برای مقابله با التهاب وآرام کردن پوست است .
دستور العمل استفاده از این گیاهان:
اگر قصد دارید از این گیاهان برای درمان پوست استفاده کنید ، ابتدا گیاهان ارگانیک و تازه را خشک کرده بعد به خوبی ریز و پودر کنید ، یک قاشق چایخوری پر از گیاه پودر شده را داخل 250 میلی لیتر آب جوش ریخته و 10 دقیقه صبر کنید تا خوب خیس بخورد سپس دم کرده را صاف کنید وبگذارید سرد شود .اکنون محلول درمانگر شما آماده است .یک حوله تمیز را به مایع آغشته کرده وروی پوست خود بمالید واجازه دهید رطوبت آن به خودی خود خشک شود.
در روزهای گرم تابستان می توانید مایع را در قالب های یخی منجمد کنید و قالب کوچک یخ را روی پوست بمالید و از خاصیت آن استفاده ببرید .1


1- مجله آشنا، ش172


فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

 

لطایف

لا. . . .
یکی از علمای شهر وارد مسجد شد دید کسی مشغول ذکر گفتن است به او نزدیک شد دید می گوید «لا سبحان الله» آن عالم با تعجب پرسید این چگونه ذکر گفتن است؟ مرد گفت: می خواستم سی وسه مرتبه سبحان الله بگویم که براساس حواس پرتی چهل مرتبه شد .اکنون در حال پس گرفتن زیادی هستم!

◊♦◊♦◊◊♦◊◊♦◊◊♦

ادعای خدایی
شخصی ادعای خدایی می کرد ، اورا پیش حاکم بردند . حاکم گفت: پارسال اینجا یکی ادعای پیغمبری می کرد اورا مجازات کردند.
آن شخص گفت: خوب کرده اند ، چرا که او را من نفرستاده بودم . ◊♦◊♦◊◊♦◊◊♦◊◊♦

فلسفه خلقت پشه و عنکبوت
از عارفی پرسیدند : فلسفه خلقت پشه وعنکبوت چیست ؟ گفت اگر آفرینش پشه ، تنها برای کشتن نمرود بود وآفریدن عنکبوت تنها برای تنیدن تار بر در غار حرا ، برای خلقت آن دو کافی بود . 1                                        ◊♦◊♦◊◊♦◊◊♦◊◊♦

1- لطیفه های قرانی ، مظفر حاجیان
فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93



داغ مرا بِنِه...

داغ مرا بِنِه•••


بسیار اتفاق می افتد که برخی از بندگان چون چیزی می خرند ، داغ بر آن می نهند تا دشمنان در آن طمع نکنند. پس گویی خدای تعالی نیز می گوید :

طاعتِ تورا شیطان نیز دشمن است پس چون به عملی پرداختی داغِ مرا برآن بِنِه و بگوی «بسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَ حیم » تا دشمن در آن طمع نبندد

فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

سیادت وسادات

 

سیادت وسادات

سیادت از رسول اکرم (ص)شروع شد، سیادت یک نوع شرافت معنوی است که در دودمان پیامبراسلام وجود دارد . اساسا این یک موضوع عمومی است که دودمان وفرزندان شریف وبرجسته به تناسب مقام بزرگ خاندان آن ها میان تمام اقوام دارای احترام وشخصیت هستند بنابراین احترام وشخصیت سادات در نظر ما برای همان نسبتی است که با بزرگترین شخصیت عالم انسانیت یعنی پیامبر اسلام دارند.
آیت الله صافی گلپایگانی فرموده اند :وجود سادات در جامعه برکت است وبسیاری از بلاها در جامعه را رفع می کند .
بنابر اعلام رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیش از شش میلیون نفر سادات در کشور داریم که حدود بیش از سه میلیون آنها مرد هستند .2
و اما سید کیست؟ سید در اصل به معنای کسی است که صاحب مجد و عظمت می باشد و به همین اعتبار نسل پیامبر (ص) را سید می گویند

صفحات: 1· 2

کلام رهبری

 

قسمتی از پیام نوروزی امام خامنه ای به مناسبت آغاز سال 1393
گذشت سالها وتبادل سال های گوناگون برای ما باید موجب تجربه و بصیرت باشد .از گذشته درس بگیریم و به آینده با چشم باز و دل آگاه نظر کنیم و برای آینده تصمیم بگیریم .


من از خداوند متعال درخواست می کنم که به همه ی ایرانیان عزیز ما دراین سال جدید ،تن سالم ، روح شاداب ، امنیت روانی ، آرامش روحی وپیشرفت وتعالی

وسعادت مرحمت کند وامیدوارم خداوند متعال به جوانان ما نشاط وپویایی وبه مردان وزنان ما همت واراده وعزم مستحکم ودرست برای پیمودن راه های پرافتخار

وبه کودکان ما خرسندی وتندرستی وبه خانواده های ما امنیت ومحبت والفت عنایت کند .


آنچه بر عهده ی ماست نگاه به گذشته برای عبرت گیری و نگاه به آینده برای برنامه ریزی وتصمیم گیری است .


جوانان عزیز ما بدانند ، آینده مال شماست .دشمنان شما محکوم به شکستند به توفیق الهی .امیدوارم خداوند همه ی شما را با توفیقات خودش به راههای سعادت

رهنمون بشود وقلب مقدس ولی عصر(عج) را از ما راضی وخشنود کند .

 

فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

 

بهار ورویش خوبیها

بهـار و رویش خوبیها
زهرا حیدری
از وقتی کوچک بودیم همیشه منتظر آمدن فصل بهار بودیم وعید را دوست داشتیم بخاطر اینکه عیدی بگیریم، وقتی بزرگتر شدیم فهمیدیم عیدتنها عیدی گرفتن وخانه تکانی نیست بلکه عید جلوه باطنی دارد،همانگونه که ظاهر را از آلودگی ها پاک میکنیم باطن را هم بایداز رذایل وکینه ها پاک کنیم.
در بهار که طبیعت لباس نو می پوشد ودرختان شاخ وبرگ تازه می گیرند توهم ای انسان باید نو وباطراوت شوی ، زمین دلت را پاک کن ودوباره درختی تازه بکار . درخت دوستی ومحبت . درخت صفا وصداقت . با دل تازه وقلب پاک سراغ سال جدید برو واز طبیعت واطراف بهره گیر .
همانطور که طبیعت در سال جدید عوض می شود وحرفی تازه دارد وزمین لباس عوض می کند برای من وتو کنایه است از اینکه ما هم عوض شویم وقلبهایمان را جلا دهیم با یاد ونام همیشگی پروردگار .
بهار وسرسبز شدن طبیعت نوعی معاد است پس با آمدن بهار بهتر است که به یاد معاد وآخرتی که پیش روی داریم باشیم وخود را آماده ومجهز برای سفر کنیم واینکه چگونه در پیشگاه عدل الهی جوابگو باشیم.

ان شاءالله بهار فصلی نو برای زنده شدن روح وجسم همگان ودور شدن همه بدیها ورویش خوبیها باشدفصلنامه ‌نجد، شماره یازدهم، بهار 93