موضوع: "گفته ها ونکته ها"

اثر لقمه در تربیت

دوران کودکی نیز بهترین زمان برای سازندگی است. کودک برای تربیت، آمادگی کامل را دارد و هر تدبیری در تربیت او به کار گرفته شود، در دل و جان او نقش می بندد و به راحتی از میان نمی رود. اخلاق و ویژگی های ناشایست را که در بزرگسالی جزو شخصیت فرد شده، نمی توان به آسانی تغییر داد. حال آنکه یک نهال کوچک را می توان از حالت انحراف به راستی درآورد. بنابراین، دوران کودکی، بهترین دوره سازندگی و تربیت اخلاقی است.
در روایات دستورالعمل های گوناگونی درباره انعقاد نطفه و دوران بارداری وجود دارد اما اصلی ترین دستور، پرهیز از حرام و معصیت است. باید مراقب غذای حرام بود، لقمه حرام تنها لقمه ای که پولش از راه دزدی بدست آمده نیست بلکه آنکه خمس مال خود را نپرداخته کل مالش حرام است و اگر غذایی با آن پول تهیه شود لقمه حرام می شود و لقمه حرام است که یک انسان قاتل امام می سازد و کربلا رقم می خورد. مادران باردار علاوه بر دقت در لقمه ای که می¬خورند باید از گناهان دیگر از جمله غیبت و دروغ هم پرهیز کنند و حجاب خود را هم در دوران بارداری رعایت کنند چرا که همه گناهان روی کودک اثر می گذارد.

فصلنامه نجد شماره17 بهار95

تکیه گاه بودن پدر


مشاوره حجه الاسلام پناهیان به یک مادر و مربی مدرسه: یک مادر مذهبی می گفت: حجاب دخترم دارد خراب می شود. من خودم حجاب همۀ دخترهای یک دبیرستان را درست کرده‌ام، ولی دختر خودم را نتوانستم درست کنم. گفتم: شما گاهی در خانه، جلوی بچه‌ها به پدرشان بد و بیراه می‌گویی و آدم حسابش نمی‌کنی؟ ‌گفت: خُب او که سواد ندارد، یک کارگر است! گفتم: پس بد و بیراه می‌گویی؟ گفت: خُب، گاهی پیش می‌آید. گفتم: پس احتمالاً دخترت درست نمی‌شود. گفت: حاج آقا، این‌طوری نگو! به من راه حل نشان بده! گفتم: دختر به پدر تکیه دارد و وقتی احترام پدر شکست، دختر به چه کسی تکیه کند؟! خُب می‌رود در خیابان یک کسی را پیدا كند…

ویژه نامه تربیتی راهیان نورش76

فصلنامه نجد شماره 17 بهار 95

راه بدست آوردن ثواب

فصلنامه نجد شماره17 بهار95