موضوع: "مکروهاتی که کلاس شدند!"

باکلاس بودن ودوری از خدا

اگر کتابهای اخلاقی را ورقی بزنید خواهید دید بسیاری از مدها و متدهای روشی و رفتاری زندگی امروز که به عنوان کلاس معرفی می شوند مکروهند:
1- پوشیدن لباس بسیار نازک یا همان حریر و تور مکروه است که امروزه در بازار مد شده مانتوهایی از جنس حریر فروخته می شود.
2- پوشیدن لباس قرمز که در نهایت قرمزی خودش باشد مکروه است مگر برای تازه داماد یا عروسی، امروزه رنگ قرمز به عنوان یک کلاس و مد در انواع لباسها خصوصاً لباس آقایان استفاده می شود.
3- باز گذاشتن دکمه لباس توسط بعضی از آقایان نیز کلاس دیگری است که در حدیث در کتاب وسایل الشیعه، ج3، ص286 آمده است که مکروه است باز کردن دکمه های قبا و پیراهن زیرا که این عمل قوم لوط است.
4- لباس های عروس و همراهانش روز به روز بلندتر و دنباله دارتر می شود در صورتی که در حدیث آمده است دراز بودن دامن به نحوی که از پاشنه پا بگذرد مکروه است و آنچه از پاشنه پا بگذرد در آتش است.
5- در ژورنال های لباس به طور مرموزی لباسهایی طراحی شده اند که نیاز دارد که در تن دوخته شوند. اما مکروه است رخت و لباس را در حالی که در تن است بدوزند، زیرا که مورث فقر است.
6- پوشیدن کفشی که زیرش صاف و پاشنه نداشته باشد و وسطش قدری بلند نباشد مکروه است.
7- انگشتر در دست چپ کردن سنت معاویه و بنی امیه می باشد و مکروه است.
8- پوشیدن انگشتر تا بند اول یا بند دوم مکروه است زیرا که از اعمال قوم لوط است.

9- در کتاب الفقیه ج4، آمده است که مکروه است انگشتر از معدنهای دیگر مثل آهن و آلیاژهای دیگر باشد زیرا که زینت اهل آتش و جن و شیاطین است و امروزه افرادی که از نظر مالی در مضیقه هستند و توانایی خرید جواهرات و زیورآلات گران قیمت را دارند به سمت خرید بدلیجات می روند.
10- حذف کردن وعده شام از غذاها مکروه است زیرا که بر هم زننده اعتدال بدن و موجب کاستن قوت در بدن می شود و حال کسانی که می خواهند رژیم بگیرند و اندام مایکنی پیدا کنند اولین کارشان حذف وعده شام است.
11- خوردن بالای میز و خونچه و مانند آنها مکروه است الان شما کمتر کسی را می بینید که روی میز غذا نخورد.
12- زمانی که در بازار عبور می کنیم مغازه های فست فود و… را می بینیم که مردم از آنها غذا تهیه می¬کنند و در بازار می خورند که این عمل در آیین ما مکروه شمرده شده است.
13- پهن کردن دستمال بر روی لباسها موقع خوردن مکروه است.
14- خوردن مقداری میوه و غذا و باقی آن را ریختن مکروه است باید که اضافی را به نیازمندی برسانند.
15- رسم جدیدی که در نوعروسان و تازه دامادها می بینیم این هست که نشان دادن الفت و… ظرف غذایی که از آن تناول می کنند یکی هست اما می خوانیم که مکروه است با زن در یک ظرف غذا خوردن که آن مورث فراموشی است.

کلاس امروزی خود را فدای دوری از خدا نکنیم
جلو خدا با ادب باش تا با کلاس ترین افراد باشی

* مکروهات جمع آوری شده از وبلاگ صبح ظهور و :
1. وسایل الشیعه، ج3، ص362
2. الخصال، ج2، ص623
3. مستدرک الوسایل، ج1، ص209
4. سراج الشیعه، ص94
5. مفاتیج الحیاه، فصلهای مختلف

فصلنامه نجد شماره17 بهار 95