موضوع: "زيباترين استقبال از مرگ «شهادت»"

زيباترين مرگ

حجة الاسلام موسوي در ضمن سخنراني خود در علميه معصوميه درباره اينكه چرا امثال یاران امام حسین علیه السلام و شهدای مدافع حرم کرامت خود را در شهادت می بینند چنین فرمودند: اینها با سه چیز کنار آمده اند: 1- اینکه مرگ سرنوشت قطعی و حتمی است. 2- برای این سرنوشت قطعی و حتمی باید آماده شد. 3- زیباترین استقبال از این سرنوشت شهادت است. در آیات متعددی از قرآن از جمله آیه 78 سورهنساء، 16 سوره احزاب، 8 سوره جمعه، 168 سوره آل عمران وآیات متعدد و بیشتری خداوند بیان می کند که هیچ راه فراری برای مرگ نیست و همه روزی طعم مرگ را خواهند چشید. پس حتمی بودن مرگ چیزی کاملاً واضح است اما اینکه چطور برای این امر حتمی باید آماده شد.

مسأله ای که امروزه در جامعه هست و وظیفه علما و طلاب است اینکه باید بیشتر هوشیار باشند اینکه رسانه های شیطانی می خواهند کاری کنند که مخاطبانشان فکر همه چیز باشند غیر از مرگ. یک طلبه باید یادآوری کند، باید مقابله با رسانه شیطان کند، باید با بیان تفسیر آیات این گردنه مهم را یادآوری کند «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ » (سوره بلد)؛ امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به یاران خود چنین فرمودند که «فما الموت الا قنطره» یعنی مرگ یک پل است که شما را از سختی دنیا عبور می­دهد و به نعمت های آخرت می راسند. سخنران در ادامه بیان داشتند که مرگ مثل دارویی است که به بچه می دهند، مرگ نابودی نیست مرگ انتقال از مرحله ای به مرحله بالاتر است و ما چون فکر می کنیم این مرحله آخر استمی ترسیم، چون برای مرگ آماده نشده ایم، می ترسیم. ما همیشه موت داریم همان خواب، مرگ موقت است ولی مرگ موت دائمی.

گاهی این خواب همچون حرف قاسم بن الحسن، احلی من العسل است البته آن خوابی که بسترش خوب آماده کرده باشیم و بتوانیم بدون مزاحمت و در کمال آرامش و آسایش بخوابیم مرگ هم همینطور است. اگر ما خود را برای این سرنوشت قطعی آماده کرده باشیم به استقبال آن می رویم و زیباترین استقبال از مرگ، شهادت است. در قرآن آیاتی درباره ارزش شهید و شهادت داریم از جمله اینکه فرموده اند: شهدا از این نعمتی که خدا به آنها داده خوشحالند (فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ ) یا اینکه شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند. (وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ) شاهد، همان آخرین حرفی که محسن حججی به علی کوچولوی خود گفت: علی جان نگران نباش، هرجا که رفتی با تو هستم. یا کارنامه امضاء شده بعد از شهادت توسط شهید سیدمجتبی صالحی که در موزه آثار شهدا در تهران موجود است که اینها و نمونه های دیگر نشان از زنده بودن شهدا دارد و اینکه همچنان حضور دارند و آخرین نکته درباره شهید اینکه فرموده اند: شهید مغفور است یعنی با جاری شدن اولین قطره خون همه گناهانشان بخشیده می شود.

اینجا سخن امام خمینی (ره) روشن می شود که فرمودند: ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد یعنی ملتی که فرهنگ شهادت دارد، ملتی است که خودش را آماده کرده و راحت گناه نمی کند. ملتی است که ابدی باقی می ماند و اگر این ملت امثال محسن حججی ها را سرمشق بگیرد و راهشان را ادامه دهد هرگز ذلیل و خوار در برابر دشمنان نخواهد شد و همیشه به نیروهای انتظامی اش افتخار می کند و وقتی دشمن، سپاه این کشور را تحریم می کند همه پروفایل من یک سپاهی ام را برای خود انتخاب کرده و به دشمن می فهماند که ما ملت همیشه برای مجاهدت در راه خدا آماده ایم و از آرمان های اسلامی و انقلابی دفاع خواهیم کرد و علیه طاغوتهای زمانه مبارزه می کنیم.

خدایا شهادت در راه ولی عصر را نصیب و روزی همه ما بگردان.آمین

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96