موضوع: "زمزم احكام"

احكام تاتو

پرسش: با توجه به اینکه تاتو (همانند خالکوبی قدیم) با رنگی هماهنگ چشم و لب، برای شکل دادن ابرو، ایجاد سایه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زینت و آرایش دائمی خالکوبی می شود لطفاً بفرمایید حکم این نوع خالکوبی چیست و آیا زینت محسوب می شود؟پاسخ:آیت اله بهجت(ره): زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت اله تبریزی: در صورتیکه پوست روی آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمه نباشد اشکال ندارد ولو زینت باشد. البته اگر بانوان این زینت را انجام دهند باید از نامحرم بپوشانند.

آیت اله خامنه ای: خالکوبی فی نفسه اشکال ندارد و اگر زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود و تشخیص زینت موکول به نظر عرف است.

آیت اله صافی گلپایگانی: فی نفسه مانعی ندارد لکن بر زن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زینت است.

آیت اله فاضل لنکرانی: بله زینت محسوب می شود و باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت اله مکارم شیرازی: چنانچه آرایش غلیظی محسوب نشود اشکالی ندارد در غیر این صورت برای انجام دهنده و شخصی که تاتو روی او انجام می گیرد اشکال دارد.

آیت اله نوری همدانی: اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر انجام آن برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد.

پرسش: آیا تاتو کردن برای غسل و وضو مانع محسوب می شود و اشکال دارد؟پاسخ:آیت اله مکارم شیرازی: اگر منظور خالکوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد اشکالی ندارد.

آیت اله خامنه ای: اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد یا در زیر پوست باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.

 پرسش: قرار دادن نگین بر روی بینی و دندان زن در صورتی که متعارف جامعه باشد یا نباشد، آیا زینت محسوب می شود؟

پاسخ:آیت اله بهجت: در متعارف بعضی از جوامع، زینت است.

آیت اله خامنه ای: به طور کلی تشخیص این امور به عهده خود مکلف است ولو از طریق مراجعه به عرف.

آیت اله سیستانی: اگر در عرف زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت اله مکارم شیرازی: آری جزء زینت محسوب می شود و احتیاط آن است در برابر نامحرم از آن بپرهیزد.

آیت اله نوری همدانی: بلی زینت است ولی پوشاندن آن از نامحرم اگر متعارف باشد واجب نیست.

آیت اله فاصل لنکرانی: زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود و فرقی بین متعارف بودن و عدم آن نیست.

آیت اله صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط پوشاندن وجه وکفین واجب است حتی اگر عمل مذکور زینت هم محسوب نشود.

 فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96