موضوع: "راهكارهاي احترام بين همسران"

مشاوره همسران

پرسش: احترام در روابط زن و شوهر به چه چیزهایی است. نمونه هایی را بیان کنید تا ما در رابطه با خود آنها را انجام دهیم.

جواب: احترام میان زن و شوهر به صورت ها و گونه های مختلفی در ارتباط همسران نمود می یابد که برخی از آنها عبارتند از:

1. سلام به همدیگر: سلام نوعی اعلام محبت، دوستی و اظهار محبت در آغاز گفتگو و هنگام داخل شدن به منزل است و همچنین نوعی اظهار ادب و احترام می باشد. همچنین هرقدر که سلام رساتر و خالصانه تر و نیز سرشار از احترام و تکریم باشد، اثرش در جذب دیگران به ویژه همسر، قوی تر و پایدارتر خواهد بود. از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: آیا شما را به چیزی راهنمایی بکنم که اگر انجامش دهید محبوب یکدیگر خواهید شد؟ سلام کردن بین خودتان را آشکار کنید. «کنزالعمال، ج3، ص462»

2. رعایت ادب و استقبال از همسر: رعایت ادب در ارتباط با همسر نیکوترین هدیه و آشکارترین نشانه احترام به اوست در حالی که به کارگیری الفاظ نامناسب و رعایت نکردن عفت کلام علاوه بر اینکه از مراتب معنوی انسان می کاهد، باعث از بین رفتن صمیمیت و محبت در میان همسران می گردد و آنان را نسبت به همدیگر جسور و بی پروا می کند. استقبال از همسر به هنگام وارد شدن به منزل یا بدرقه او هنگام بیرون رفتن، نشانه علاقمندی و صمیمیت میان اعضای خانواده است و توجه و اهمیت دادن به حضور همسر در منزل و اظهار خوشحالی در موقع ورود شوهر به خانه باعث احساس رضایت خاطر درونی همسر می شود و خستگی کار و تلاش را از او مرتفع می کند و روز بعد با انرژی و امید فراوان به کار و تلاش خود ادامه می دهد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: حق مرد بر زن آن است که چراغ خانه را روشن کند، غذا را آماده کند و هنگام ورود مرد به خانه تا جلوی در به استقبال او برود و به او خوش آمد بگوید. «مستدرک الوسائل، ج14، ص254»

3. قدردانی از همسر: سپاسگزاری بازتاب عاطفی محبت و خوش اخلاقی در روابط انسانی است و هر انسانی به طور طبیعی دوست دارداز نیکی و محبت و فداکاری دیگران قدردانی کند و همچنین دوست دارد از او قدردانی شود، قدردانی از زحمات 

همسر در قبال خدماتی که انجام می دهد (چه وظایف الزامی و چه وظایف غیرالزامی) یک فاکتور قوی در راستای پیوند عاطفی بیشتر همسران و یک عامل تعیین کننده در ایجاد دل بستگی و علاقمندی میان آنهاست. بر اساس تحقیقی که در این زمینه انجام گرفته 87 درصد همسران اعلام کرده اند که توقع دارند در مقابل زحمات آنان (مثل آشپزی، بچه داری، تدریس، تحصیل، کارمندی، خرید منزل، مسافرت بردن و…) قدردانی شود. «کتاب چگونه با تفاهم زندگی کنیم، ص26»

جان گری درباره قدردانی زن از مرد می گوید: هر وقت زن به خاطر کاری که مرد کرده از او قدردانی و تشکر می کند، مرد بابت آن قدردانی به زن امتیاز می دهد، چون حس می کند زن دوستش دارد. مردان برای امتیاز دادن به زن لزوماً نمی خواهند زن برای آنها کاری انجام دهد و فقط می خواهند زن دوستشان بدارد و قدردان باشد. لذا لازم است خانم ها از مردان قدردانی کنند، در غیر این صورت مردان نسبت به خانواده بی اهمیت می شوند. «کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی، ص179»

وقتی همسران التزام جدی به مسایل اخلاقی ای همچون: بدرقه شوهر، استقبال از شوهر، اظهار محبت، همکاری و همدلی، تهیه هدیه و زینت برای یکدیگر، احترام به بستگان یکدیگر، دلسوزی و فداکاری برای همدیگر و… داشته باشند فضای خانه با طراوت و جذاب شده و روابط از استحکام خوبی برخوردار خواهد شد. در چنین فضایی همسران اختلاف قابل توجهی نخواهند داشت و نسبت به یکدیگر وفادار بوده و حقوق یکدیگر را مراعات خواهند کرد. در این خانواده بهترین فضای عاطفی، امنیتی و اخلاقی ایجاد شده و نیازهای دو طرف برآورده خواهد شد. در این شرایط خانواده به استحکام و ثبات کافی نیل پیدا می کند و همسران بهترین لحظات زندگی را در خانواده خواهند داشت زمینه گرایش به رفیق بازی، اعتیاد، انحرافات اخلاقی و… رخ نخواهد داد. در این آشیانه باصفا، فرزندان نیز به طرف بالندگی و پیشرفت سوق پیدا کرده و آینده ای درخشان و مطمئن خواهند داشت.

 * پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، شماره 48، همسرداری، س15، ص94

 فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان96