موضوع: "خواص سيب"

حتما سيب بخوريد

یکی از ثروتمندترین میوه های موجود در عالم هستی سیب است که با داشتن انواع ویتامین و املاح معدنی، اثر اکسیری شگفت آوری بر سلامتی و سرور انسان دارد. امام باقر علیه السلام فرمودند: موقعی که خواستی سیب بخوری قبلاً آن را استشمام و بو کن سپس بخور زیرا در این صورت آنچه به روح تو ناراحتی عارض نموده ساکت می کند. (بحارالانوار، ج66، ص171)

سیب یکی از سلامت بخش ترین خوراکی های اطراف ما محسوب می شود و بیش از 7500 گونه سیب شناخته شده وجود دارد. سیب نشانه عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوشبختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و… است و با خواص معجزه آسایش همه بافتها را دائماً زنده و شاداب و جوان نگه می دارد و از این راه سلامتی کامل بدن را تأمین می کند و بر طول عمر آدمی می افزاید. ضد سم، ضدزهر و ضدتوکسین میکروب هاست،

مقوی معده، کبد، قلب، اعصاب، نیرو دهنده عضلات و یکی از بهترین مفرحات است و از سکته قلبی جلوگیری می کند. سیب خوراکی که همیشه و همه فصول در همه جا یافت می شود به دلیل بی خبری مردم از خواص آن معمولاً از مصرف آن خودداری می کنند. سیب خواص دارویی متعددی دارد از جمله اینکه مقوی کبد و اشتهاآور است و برطرف کننده خستگی مفرط و درمان خوبی برای درمان زخم ها و اسهال و دل بهم خوردگی و درمان بیماری های دستگاه اداری و درمان عفونت های بدن و برطرف کننده سرفه و تنظیم کننده قند و فشار خون و هزاران خاصیت دیگر که خود سیب و پوست آن دارد و در کتابهای متعدد به آن اشاره شده.

در پایان تهیه چند دارو بوسیله سیب و برای دردهای مختلف بیان می شود.

درمان کم خونی، تهیه آب سیب، هویج و چغندر موثرترین درمان کم خونی­های شایع است.

درمان اضطراب و وسواس و تقویت قلب و کبد و تقویت سیستم اعصاب با فالوده سیب که به اینصورت آماده می شود، هر روز یک عدد سیب قرمز تازه را با پوست رنده کرده و یک استکان عرق بیدمشک و یک قاشق عسل به آن افزوده و میل شود و تا چهل روز این برنامه را ادامه دهید.

برای طراوت و شادابی پوست، یک سیب را رنده کرده و با عسل مخلوط کنید و آن را روی پوست بمالید و بگذارید 10 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

برای کاهش وزن تهیه و مصرف سیب و دارچین به این صورت که بعد از جوش آمدن آب، سیب های شسته و خرد شده را به آن اضافه کرده و بعد از جوشیدن به مدت 5 دقیقه مقداری دارچین وعسل به آن اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس استفاده کنید.

دم کرده برک درخت سیب ادرار آور است و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه می باشد.

شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد و برای تهیه این شربت یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کرده ودر یک لیتر آب می پزند سپس آن را با پارچه نازکی صاف کرده و چند تکه قند به آن افزوده و دوباره روی آتش ملایم قرار می دهند تا قوام بیاید و هر روز سه تا چهار فنجان این شربت را برای درمان سرفه بنوشید.

سایت کوکا              سایت دکتر روازاده      سایت نمناک           سایت بیتوته  آسمان طب             کتاب خدایا چه بخورم؟

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97