موضوع: "خواب مایه ارامش"

خواب مایه آرامش

ادامه مباحث شماره قبل درباره خواب

خواب و بیداری از نیازهای اساسی انسان می باشند که می بایست به درستی تنظیم شوند. خواب مایه قوت و پایداری جسم و جان است و اختلال در آن، روند زندگی عادی انسان را برای انجام وظایف در بیداری با مشکل روبرو می‌کند.

امام باقر«ع» فرمودند: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله (خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است. «الفقیه، ج1، ص502، مفاتیح الحیاه فصل 11»

خواب مهمترین فرصت بدن برای ترمیم و بازسازی است و عملکرد تمام اعضای داخلی بدن از جمله مغز، قلب، کبد، سیستم گوارشی و سیستم ایمنی به کیفیت خواب وابسته است از این رو متخصصان حوزه بهداشت، خواب کافی را مهمترین رکن سلامتی قلمداد می کنند.

به گزارش گروه وب­گردی باشگاه خبرنگاران جوان، خواب کافی درساعت مناسب یکی از مهمترین مولفه های سلامت روح و جسم است و مغز به عنوان فرمانده بدن، تنها در صورت خواب کافی عملکرد درستی خواهد داشت.

 

میزان خواب مورد نیاز

هر فرد بطور متوسط در شبانه روز به 7 تا 8 ساعت خواب نیازمند است و تحقیقات نشان داده خواب کمتر از 3 ساعت و نیم و بیشتر از 8 ساعت و نیم احتمال مرگ ومیر را تا 15 درصد افزایش می دهد. بنابراین کم خوابی و پرخوابی هر دو می تواند خطرساز باشند و خواب بیش از حد عوارض جسمی و روانی زیادی بر انسان می گذارد. «باشگاه خبرنگاران جوان»

فصلنامه نجد شماره23بهار97