خلاصه تحقیق پایانی

مطالب پیش رو گزیده­ای است از تحقیق پایانی سطح دو سرکار خانم مرضیه جلالی با عنوان «تأثیرات تغذیه و خواب بر صحت بدن از دیدگاه اسلام» که در تابستان 95 با رتبه عالی پذیرفته شده و در جشنواره علامه حلی سال 95 شایسته تقدیر کشوری گردید.

اسلام پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی انسان در مسیر رشد و کمال و جامع دستورالعمل هایی است که در پرتو آن می توان به سعادت دنیوی و اخروی نائل شد همچنین بیانگر این است که خداوند توجه زیادی به سلامتی بندگان خود دارد و این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش است که تغذیه و خواب چه تأثیراتی بر صحت و سلامت بدن دارد؟

دستاورد حاصل از این پژوهش دستیابی به این مهم است که تغذیه و خواب دو عامل اساسی برای ارتقای سلامت انسان بوده و تأثیر بسزایی در روند تکامل انسان و صحت بدن او دارد.

در قرآن کریم و کلام معصومین علیهم السلام برای تأمین سلامتی انسان در زمینه تغذیه و خواب -که دو رکن اصلی سلامتی است- سفارش هایی شده است. اسلام نه تنها با خوردن غذاهای خوب و سازگار و لذت بردن از آن مخالف نیست بلکه با اختصاص دادن آن به مومنین، چنین تغذیه ای را مورد ترغیب قرار داده است. همچنین خواب به عنوان مهمترین آرامش دهنده برای انسان در روایات مورد تأکید واقع شده است.

بر اساس نظر نویسنده این تحقیق، نیاز به تبیین فرهنگ اسلامی در قالب روایات وتطبیق این مسایل بر علوم جدید روز به روز بیشتر احساس می شود. امروزه دسترسی به اطلاعات جامع، آسان و امکان پذیر است بویژه با نظر به اینکه بسیاری از دشمنان اسلام در صددند با کمرنگ جلوه دادن آموزه های اسلام در زمینه سلامت انسان ها، اقشار جامعه را به این سو هدایت کنند که اسلام مربوط به 1400 سال پیش است و در زمان کنونی کارآیی ندارد. این در حالی است که علوم جدید در مواردی به نتایجی دست یافته­اند که اسلام در همان زمان بیان کرده است.

 فصلنامه نجد شماره23بهار97

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.