تاثير تغذيه برروح وروان

در ادامه مباحث گذشته در فصلنامه پاییز پیرامون تغذیه سالم در این شماره نشریه تأثیرات تغذیه بر سلامتی جسم و روح و سلامتی معنوی و روان را بیان می کنیم.

تغذیه صحیح در حفظ و تداوم سلامت روح و جسم انسان اهمیت زیادی دارد و هر قدر انسان از لحاظ جسمی سالمتر باشد به امراض روحی و روانی کمتری مبتلا می شود. امروزه حملات خزنده و ناپیدای دشمن و دست های پشت پرده و فرعونیان عصر حاضر باعث وارد شدن ضربات سهمگین و غیرقابل جبرانی بر مسأله تغذیه جوامع انسانی خصوصاً ایران شده چنانچه قرآن از این شیوه شیطانی پرده بر می دارد و هشدار می دهد که ای آزادگان هوشیار باشید طاغوت ها اول حقیرتان می کنند و عزت شما را در هم می شکنند سپس مطیع تان می سازند. «سوره زخرف/ آیه 52»

در کتاب رمز شادی و تندرستی از دکتر گیلورهاوزر آمده که فلسفه های گمراه کننده و شادانگیز بیگانه عقیده دارند برای از پا در آوردن ملتی، نخست باید سلامت و تندرستی او را ضعیف کرد و مبانی اخلاقی او را در هم شکست پس از آن به آسانی می توان او را طعمه خویش قرار داد. در کتاب خدایا چه بخورم از خانم زبیده خدایی نیز آمده که کشورهای استکباری سعی کردند با اقدامات موثر در تغییر و تحول در خوردنی ها و آشامیدنی ها از راه تغذیه اراده و مقاومت ملت ها از جمله ملت ما را در هم بشکنند تا با وجود مردمانی بی حوصله، ناتوان و بی اراده به اغراض شوم خود برسند و امروزه کوتاهی عمر، چاقی، ضعف و ناتوانی، رنگ پریدگی، بی حوصلگی و… از جمله عواقب آن خوراکی هایی است که دشمن با بسته بندی های پرزرق و برق و جاذبه کاذب بر سر سفره ما گذاشته و دوستان نادان نیز مروج آن تولیدات مصرفی هستند.

امروزه باید متخصصان تیزبین، مومن و دشمن شناسان دلسوز و محققان متعهد نهضتی در جبهه تغذیه و تندرستی با توسل به فرهنگ غنی قرآن علیه دشمنان سلامت این مرز و بوم آغاز کنند. امروزه اثبات شده که سجایای اخلاقی و صفات پسندیده با تغذیه صحیح قابل رشد و تقویت اند و جالب اینکه اثری که غذا در درون آدمی دارد با اثری که در جسم می گذارد قابل مقایسه نیست چنانکه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خطاب به سپاه دشمن فرمودند. اینکه سخن من در شما اثر ندارد و از عواقب کار خود نمی ترسید به دلیل این است که شکم های شما از حرام لبریز است. «بحارالانوار، ج45، ص8»

پس طبق شواهد تاریخی غذا در شقاوت و هدایت انسان تأثیر قابل توجهی دارد. نگاه دین به انسان در جایگاه افتخارآمیزترین مخلوق عالم هستی که مدال خلیفه الهی را بر سینه دارد، نگاه جامع و کاملی است و قرار است این انسان با حفظ سلامتی و تندرستی خود راز بندگی و لذت از زندگی را درک کند و این مهم در سایه سار خوردنی ها و آشامیدنی های حلال شرعی که با محتوا و سالم باشند امکان پذیر است.

تغذیه مناسب و سالم انسان را در مسیر معرفه الله و تهذیب نفس، خودسازی و رشد ایمان و نشاط معنوی و رضایت مندی از زندگی بسیار یاری می نماید و همچنین او را در انجام اعمال خداپسندانه و زندگی شرافتمندانه در عصر شتاب و سرعت و زندگی صنعتی یاری می نماید. 

فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان96

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.