موضوع: "انواع خواب"

فواید خواب کافی وانواع خواب

فواید به موقع خوابیدن و خواب کافی

سلامت جسمانی، کاهش درد، کاهش افسردگی و اضطراب، شاداب تر شدن، داشتن وزن مناسب، بهتر شدن اشتها، کم شدن فراموشی و قوی تر شدن حافظه و داشتن ظاهری آراسته تر، زیاد شدن قدرت استدلال و تفکر، افزایش تعداد سلول های مغز و بهتر شدن کارآیی مغز.

غلامرضا کردافشاری، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشته اند که خواب سپیده دم عیلوله نام دارد و جایز نیست، خواب بعد از طلوع آفتاب موجب کدورت حواس است و خواب عصر هنگام حیلوله نامگذاری شده که به بدن ضرر وارد می کند و خواب غروب و قبل از اذان مغرب غیلوله که بسیار مضر است و خواب مرگ نام دارد و فقط خواب قبل از اذان ظهرقیلوله نام دارد که بهترین خواب و مفیدترین خواب در روز است که بیش از نیم‌ساعت هم نباید باشد و بطور کلی خواب در طول روز باعث بدبویی دهان، بزرگی طحال، ضعف حافظه، دیدن کابوس، افزایش ترشحات پشت حلق و سکته می شود.

استاد افزودند: خوابیدن زیر نور آفتاب موجب سردرد، سنگینی بدن و آشفتگی می‌شود زیرا که خون را در بدن به جریان انداخته و بدن را با یک شوک مواجه می کند.

عرق کردن در خواب نشانه ازدیاد مواد زائد در بدن است که باید درمان شود و مصرف شکلات تلخ و قهوه هنگام شب موجب خستگی مغز شده و بی خوابی به همراه می آورد و مصرف عرق بهارنارنج و استوقدوس به میزان کم موجب بهبود خواب و مصرف زیاد آن سبب بی خوابی می شود. 

دکتر کردافشاری اضافه کردند به اینکه افرادی که نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند و آب سرد می‌خورند باعث سرد شدن اعضای بدن خود می شوند و گرمی حاصل از خواب را از بین می برند و این کار اشتباه است و این ها باید به جای آب از شربت عسل یا آب سیب یا آب انار شیرین یا سکنجبین متناسب با مزاجشان استفاده کنند.

در روایات از ائمه اطهار علیهم السلام آمده است برای اینکه هنگام خواب شیطان بر شما مسلط نشود رو به قبله بخوابید با وضو و طهارت باشید و قبل از خواب قرآن بخوانید مخصوصاً سوره توحید و آیت الکرسی.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: خوابیدن چهار قسم است، پیامبران بر پشت دراز کشیده می خوابند در حالی که چشمهایشان برای دریافت وحی پروردگار نمی خوابند، مؤمن روبه قبله بر پهلوی راست می خوابد، پادشاهان و فرزندانشان برای گوارایی غذا بر پهلوی چپ می خوابند و ابلیس و برادرانش و دیوانگاه و آسیب دیدگان عقلی بر روی شکم می خوابند. «عیون اخبار الرضا، ج1، ص246- مفاتیح الحیاه، ص192»

 منابع* سلامت نیوز        پرشین وی       پزشکان ایران        نمناک       دکتر سلام

فصلنامه نجد شماره23بهار97