شيعه واقعي كيست؟

       در هر حدی که شخصیت جامع علی (علیه السلام) را بشناسیم، انسان کامل اسلام را شناخته ایم و در هر حدی که انسان کامل را عملا – نه اسما و لفظا – امام و پیشوای خود قرار دهیم، راه او را برویم، تابع و پیرو او باشیم و کوشش کنیم که خود را بر طبق این نمونه بسازیم، (در همان حد) شیعه این انسان کامل هستیم، «الشیعۀ من شایع علیا» شهید در لمعه به مناسبتی این حرف را می گوید و دیگران هم این را گفته اند، شیعه علی کسی است که علی را مشایعت کند، یعنی انسان با لفظ شیعه نمی شود، با حرف شیعه نمی شود، با حب و علاقه فقط شیعه نمی شود؛ پس با چه چیز شیعه می شود؟ با مشایعت، مشایعت یعنی همراهی. وقتی کسی می رود، شما پشت سر او همراه او می روید، این را مشایعت می گویند و شیعه علی یعنی مشایعت کننده عملیِ علی (علیه السلام)!1

جرج جرداق (نویسنده مسیحی) می گوید: ای جهان چه می شد اگر هر چه قدرت و قوه داری به کار می بردی و در هر عصری، شخصیتی مانند علی را با آن عقل و قلب و زبان و ذوالفقار به عالم می بخشیدی.          2

1- انسان کامل، 116 و علی علیه السلام از زبان شهید مطهری ص 238

2- صوت العداله الانسانیه، جرج جرداق

فصلنامهنجدشماره25 زمستان 97

گزارش نشست سياسي

      نشست سیاسی با حضور جناب سرهنگ غلامرضایی به مناسبت ایام­الله دهه فجر در تاریخ 29/11/97 در حوزه برگزار شد. ایشان ضمن تبریک ورود به دهه پنجم انقلاب و گرامیداشت یاد شهدای ایران و خصوصا شهدای انقلاب و امام بزرگوار و تسلیت شهادت 27 نفر از مدافعان حریم امنیت توسط نیروهای وابسته ­به گروه­های لیبرالیسم و ارتجاع منطقه از طلاب خواستند تا­سؤالات خود را مطرح­ کنند و ایشان جوابگو­باشند.

   در جواب این سؤال که نشست ورشو چه بود، فرمودند: بعضی معتقدند ما در این چهل سال پیشرفت نداشته ایم و می گویند نظام دینی کارآمد نیست. ما در جواب می گوییم چطور این را می گویید در حالی که ایران اکنون چها سالگی انقلاب خود را جشن می گیرد؟ کشور ما مثل چهل سال قبل تحت تسلط آمریکا و انگلیس نیست. اکنون نظامی مقتدر داریم و به خاطر همین اقتدار است که آمریکا اینقدر سر و صدا می کند و در طول این چهل سال از هر دری که خواستند وارد شوند نتوانستند و حالا هم در این نشست می گویند ایران کشوری منزوی است و در این گردهمایی شان حتی نتوانستند یک بیانیه علیه ایران صادر کنند.ما در کشورمان مشکلات و موانع و کاستی هایی داریم که مربوط به داخل است و کاری به بیرون ندارد و هفتاد درصد مشکلاتمان داخلی است که نباید پای انقلاب و نظام و رهبری گذاشت. انقلاب به ذات خود این مشکلات را ندارد. اکثر مشکلات ما نتیجه انتخاب ماست نه انقلاب. امروز ایران علم صادر می کند و از کشورهای همسایه برای درمان به ایران می آیند.

 ایشان در جواب این که چرا ما که شاه را بیرون کردیم هنوز به بعضی مشکلات گرفتاریم، فرمودند: ما امروز نود درصد خودکفا هستیم. در صورتی که در زمان شاه نود درصد وابسته بودیم و گیر در انقلاب و نظام دینی نیست. ما هر جا به شریعت عمل کردیم، پیش رفتیم و هر جا عمل نکردیم عقب ماندیم. پیروزی ما در جنگ به خاطر تسلیحات نظامی نبود بلکه به خاطرسلاح ایمان و معنویت رزمندگان بود. امروز هم اگر همه، خصوصا مسئولین بر اساس شریعت پیش بروند و تابع رهبری و منویات ایشان عمل کنند، خیلی از مشکلات و گرفتاری ها به وجو  نمی­آید. در جواب این سؤال که چرا رهبری سکوت کرده اند، بیان داشتند که رهبر وظایفی دارد: اول مدیریــت کلی انقـلاب است. دوم این که اختیاراتی به رهبری داده شده که در قانون آمده و نمی توانند به خاطر اشتباه هر مسئولی وارد عمل بشوند و حکم رهبـر مثل داور است در مسابقه. داور فقط هدایت می کند و این بازیکنان هستند که باید گُل بزنند و اگر تخـلف کردند داور تذکر می دهـد و  سوم این که اگر رهبر بخواهد کاری بکند باید رشد مردم بالا بیاید و همه بخواهند تغییراتی ایجاد شود و بدانید که قطار انقلاب دارد  می رود. بعضی ها شیشه شکستند، سر بعضی ها را هم شکستند اما انقلاب همچنان به پیش می رود و ما نمی توانیم به خاطر یکی دو  نفر از این قطار پیاده شویم.

 سرهنگ غلامرضایی در پایان برای بصیرت افزایی طلاب کتابهای بازگشت از نیمه راه، سنجه انصاف و دایره المعــارف فتنه و همچنین کانال راه روشن 114 راه را در (ایتا) معرفی کردند و به همه توصیه کردندحتما در جلسات بیشتر شرکـت کند و مطالعـه داشته باشند.

فصلنامهنجدشماره25 زمستان 97

 

 

آش شله قلمكار

   تره یکی از سبزی های اصلی و پایه برای تهیه انواع آش و سوپ است. در این شماره با توجه به بیان خواص این سبزی، طرز تهیه آش شله قلمکار را برای شما عزیزان می آوریم.                 مواد لازم:

 گوشت گوسفند: 500 گرم                   برنج خُرده: 200 گرم              پیاز متوسط: 5 عدد                نخود، لوبیا و عدس: 250 گرم       سبزی آش: 500 گرم                      نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

  ابتدا حبوبات را که از روز قبل خیسانده و آب آن را چند بار عوض کرده ایم، همراه گوشت، آب، نمک و فلفل و زردچوبه و پیازهای خرد شده می پزیم؛ سپس برنج و سبزی آش را که شامل: تره، اسفناج، گشنیز و جعفری است و کاملا خرد شده به مواد اضافه می کنیم و بعد از پخته شدن برنج و سبزی آش را خوب هم می زنیم تا گوشت له و رشته رشته شود و آش جا بیفتد. در آخر آش را به وسیله پیاز داغ و نعنا داغ تزئین می کنيد

فصلنامهنجدشماره25 زمستان 97

 

خواص تره

 تره ازجمله سبزیهای معروف وخوردنی است که ساقه نداردوبرگهای آن درازوتاخورده است. وبه نام«گندزا»نیزخوانده میشود. «فرهنگ عميد

  طبیعت تره گرم وتراست. برای مجاری تنفس ویبوست مزمن مفیداست. دانشمندان میگویند: تره ازنظرخواص،غذا،شفاودرمان،شبیه سیروپیازاست ولی طعم وبوی آن ملایمترازآنهاست ودهان راخوشبومیکند. همچنین مصرف تره برای رفع چاقی،نقرس،تسکین دردمفاصل،سوءهاضمه،تحریک میل جنسی،دفع سنگ کیسه صفرا،تورم طحال،پایین آوردن فشارخون،معالج عفونت،حبس البول،دفع رسوبات ادرار و … مؤثرمیباشد.

مصرف سوپ یاشربت تره برای معالجه تمام بیماریهای حادومزمن دستگاه تنفس اثرشفابخش دارد. مثلادرگریپ،گرفتگی صداوسیاه سرفه مفیدبوده واثرخلط آورداردواضافه کردن کمی عسل به آب تره مفیدتراست.  قراردادن تره پخته ونیم گرم درمحل بواسیراثرشفابخش داردوهمچنین خوردن 15 گرم آب تره خام،خونریزی بواسیرراقطع میکند1.   ازامام صادق(علیهالسلام) درباره تره پرسیدندحضرت فرمودن: آنرابخوریدزیرادرآن چهارویژگی است: دهانراخوشبومیسازد،بادهاراازبدن میراند،بواسیرراریشه کن میکندوبرای کسیکه به خوردن آن مداومت میورزد،مایه ایمنی ازجذام است2.

   وازامام صادق (علیهالسلام) به نقل ازپدرانشان آمده: نزدپیامبر(صلالله علیه وآله) ازسبزیهایادشد؛حضرت فرمودند: تره سرآمدهمه سبزیهاست وبرتری ان بردیگرسبزیها،همانندبرترین ان بردیگرچیزهاست. درآن برکت است وآن،سبزی من وسبزی پیامبران پیش ازمن است. من آنرادوستدارم ومیخورم. گویابوته آنرامینگرم که برگهایش ازسرسبزی وزیبایی دربهشت میدرخشند3.

 1- خواص سبزی های خوراکی، غذا و تغدیه در آموزه های دینی و یافته های علمی، غذا و شفا، طب الکبیر.

2 و 3- بحار الانوار ج 66، ص 200 و 204

فصلنامهنجدشماره25 زمستان 97

         

ثواب جوابدهي به سوالات مردم

به نقل ازحضرت علی (علیهالسلام) روزی زنی به حضورحضرت زهرا (سلام الله علیها) رسیدوعرض کرد: مادرناتوانی دارم که درباره نمازمسائلی رانمی داند،مرانزدشمافرستادتاآن مسائل رابپرسم. سوالات اوبه 10 سوال رسیدوازبسیاری سوال شرمنده شدوعرض کرد: ای دختررسول خدا،بیش ازاین به شمازحمت نمیدهم. حضرت فرمودند: آنچه رانمیدانی بپرس،آیاکسی راسراغ داری که دربرابرصدهزارمثقال طلااجیرشودکه یکروزبارسنگینی رابه بالای بام ببردواظهارخستگی کند؟اوعرض کردنه.

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: من نیزاجیرشده ام که دربرابرهرمساله ای که به توپاسخ دهدم زدی بگیرم که اگربین زمین تاعرش راپرازمرواریدکنندبازآن مزدبیشتراست؛بنابراین من سزاوارترازآن اجیرم کهاظهارخستگی نکنم. من ازپدرم شنیدم که فرمودند:«علمای شیعه ماوقتی درقیامت محشورمی شوندبه قدرعلمشان وبه اندازه تلاشی که درارشادمردم کرده ­اندبه آنهاخلعت وجایزه میدهند…».1                         

1-منیه المریدشهیدثانی،ص 12 به نقل ازکتاب رفتارعلوی کردارفاطمی

فصلنامهنجدشماره25 زمستان 97