موضوع: "مد روز یا سلامتی بدن!"

مد روز یاسلامتی بدن!

در گذر زمان و با تغییر نسل ها، گویا یک پدیده اجتناب ناپذیر بوجود آمده و آن کوچک شدن همه چیز است. خانه های نقلی، ماشین های کوچک، شلوارهای کوتاه و تنگ، مانتوهای چسبان و پیراهن های تنگ. این موارد آخر در ذهن تداعی می کند که خیاط همیشه پارچه کم می آورد.

تنگ بودن لباسها مد زمانه شده البته مدی که برای سلامتی بدن خطرناک است با خواندن مضرات لباسهای تنگ به فکر سلامتی خود باشید و از آنها اجتناب کنید.

l لباس تنگ؛ عروق پوست را تحت تأثیر قرار داده و در قسمت هایی مانع گردش صحیح خون می شود بخصوص اگر تنگی در ناحیه لگن، زانو، سینه و حلقه آستین ها باشد و همین اختلال جریان خون باعث کوفتگی و خستگی می شود.

l لباس تنگ؛ حرکات دودی (حرکات کرم گونه) دستگاه گوارش را مختل می کند و موجب تجمع گاز در معده و نفخ شکم می شود که معمولاً با درد شکم همراه است.

l لباس تنگ؛ بوجود آمدن نوعی کهیر به نام کهیر فشاری که در اثر فشار موضعی بر بدن ایجاد می شود که بعد از 4 تا 6 ساعت بعد از پوشیدن لباس تنگ، یک تورم عمقی همراه با خارش، سوزش و درد ایجاد می شود که گاهی تب، لرز، ضعف، خستگی و سردرد هم در کنار این عارضه وجود دارد.

l لباس تنگ؛ در افرادی که زمینه آلرژی دارند باعث ایجاد اگزمای تماسی می شود.

l پوشیدن شلوار تنگ جین در مردان باعث عقیم شدن دائمی می شود و در بانوان باعث عفونت ادارای که نشانه آن خارش و تکرر ادرار است.

 

l پوشیدن لباس های خیلی تنگ در بلندمدت احتمال گسترش تومورهای سرطانی را در بافت سینه افزایش خواهد داد. این نوع لباس ها مانع از خروج ترشحات لنف شده و افزایش مواد سمی در بافت سینه زمینه مناسبی را برای ابتلا به سرطان سینه بوجود خواهد آورد. البته هنوز شواهد کافی در تأیید این نظریه ارائه نشده ولی باید بدانیم که با پوشیدن لباس های تنگ میزان ترشح هورمون های داخلی بدن تحت تأثیر قرار می گیرند.

دکتر پیمان ادیبی، فوق تخصص گوارش و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است «تنگی لباس، مشکل ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری را تشدید می کند یعنی باعث ترش کردن غذا و برگشت اسید به خصوص بعد از غذا خوردن می شود. بنابراین یکی از توصیه هایی که ما به بیماران مبتلا به ریفلاکس به خصوص کسانی که اختلالات ساختمانی در دستگاه گوارش دارند، می کنیم این است که لباس های تنگ نپوشند و کمربندشان را سفت نبندند تا فشار داخلی شکمی شان زیاد نشود1

1- موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان 93