موضوع: "صدر اعظم ایران"

صدر اعظم ایران

 

به مناسبت بیستم دی ماه روز شهادت امیر کبیر

میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر یکی از صدراعظم های ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. وی همسر عزت الدوله خواهر ناصرالدین شاه، پدر تاج الملوک همسر مظفرالدین شاه قاجار و پدربزرگ محمدعلی شاه، ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود.

او بنیان گذار دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فن آوری های نو به فرمان او در تهران پایه گذاری شد. همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله کارهای اوست، او با دسیسه اطرافیان شاه از جایگاه خود به کاشان تبعید شد و در حمام کاشان به دستور ناصرالدین شاه به قتل رسید و پیکرش در شهر کربلا به خاک سپرده شد.«ویکی پدیا»

او گام های استواری برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و نیز رشد اقتصاد تجاری کشور برداشت و برای مثبت شدن تراز بازرگانی خارجی ایران تلاش های فراوانی انجام داد. او چون خود فردی مذهبی بود در ارتقاء شأن و منزلت علما و روحانیون بسیار تلاش کرد.

وطن دوستی امیرکبیر و تلاش برای برقراری عدالت و امنیت و دیگر اقدامات اصلاح گرانه او در طول دوران کوتاه (4 ساله) صدرات بود.

وفادارترین یار محمدتقی همسر او بود و هیچگاه از شوهرش جدا نمی شد تا اینکه مهدعلیا با فرستادن پیغامی به دختر خود با این موضوع که شاه تصمیم دارد محمدتقی را به کربلا بفرستد او را از همسرش دور کرد.وقتی محمدتقی به حمام در فین کاشان رفت ناگاه میرغضبان از راه رسیدند و او را به شهادت رساندند. عزت الدوله بعد از فوت همسر دستور داد پیکر او را به کربلای معلی انتقال دهند و در آنجا به خاک سپردند1.

بارالها او را که در راه اعتلای دین تو، برای رفاه و آسایش ملت و در جهت بالندگی کشور خویش گام برداشت قرین رحمت خود بفرما.

 

 

1. میرزا تقی خان امیرکبیر نوشته مریم نژادی اکبری مهربان

 

-زندگانی میرزا تقی خان امیرکبیر نوشته حسین ملکی

 

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان 93