موضوعات: "فصلنامه نجد شماره 13زمستان 93" یا "ایران من-سرمقاله" یا "کلام رهبری" یا "صدر اعظم ایران" یا "رسول خدا«ص»" یا "زینب «س»وبانوان ایرانی" یا "درخت مظهر قدرت خداوند" یا "گفته ها ونکته ها" یا "پند های عارفانه" یا "چالش جمعیتی" یا "بیشتر بدانید" یا "مد روز یا سلامتی بدن!" یا "آشپزی" یا "چالش جمعیتی" یا "فجر یعنی....." یا "السلام علیک یابقیة الله" یا "پزشکی" یا "کانون گرم خانواده" یا "مصاحبه"

ایستگاه تامل -قدر همدیگر بدانیم.

قدر همدیگر بدانیم
زن و شوهر پیری با هم زندگی می کردند. پیر مرد همیشه از خروپف همسرش شکایت داشت و پیر زن هرگز زیر بار نمی رفت و گله های شوهرش رو به حساب بهانه گیری های او می گذاشت. این بگو مگوها همچنان ادامه داشت تا اینکه روزی پیر مرد فکری به سرش زد و برای اینکه ثابت کند زنش در خواب خروپف می کند و آسایش او را مختل کرده است ضبط صوتی را آماده کرد و شبی همه سر و صدای خرناس های گوشخراش همسرش را ضبط کرد. پیرمرد صبح از خواب بیدار می شود و شادمان از اینکه سند معتبری برای ثابت کردن خروپف های شبانه او دارد به سراغ همسر پیرش می رود و او را صدا می کند، غافل از اینکه زن بیچاره به خواب ابدی فرو رفته بود! از آن شب به بعد خروپف های ضبط شده پیرزن، لالایی آرام بخش شبهای تنهایی پیرمرد شد.
تــا که بودیـم، نبـودیم کسی کشت مــا را غـم بــی هم نفسی
تا که خفتیم، همه بیدار شدند تـــا که رفتیم، همگی یــار شدند
قدر آن شیشه بدانید که هست نه درآن موقع که افتاد و شکست

 فصلنامه نجد شماره 16 زمستان94

فصلنامه نجد شماره13-طرح جلد

بهشت یعنی کانون گرم خانواده

در آخرین روز ترم پایانی دانشگاه، استاد به زحمت جعبه سنگینی را به داخل کلاس درس آورد. وقتی که کلاس رسمیت پیدا کرد، استاد یک لیوان بزرگ شیشه ای از جعبه بیرون آورد و روی میز گذاشت. سپس چند قلوه سنگ از درون جعبه برداشت و آنها را داخل لیوان انداخت آنگاه از دانشجویان که با تعجب به او نگاه می کردند پرسید: آیا لیوان پر شده است؟ همه گفتند: بله پر شده است.

استاد مقداری سنگ ریزه را از جعبه برداشت و آنها را روی قلوه سنگ های داخل لیوان ریخت، بعد لیوان را کمی تکان داد تا ریگ ها به درون فضاهای خالی بین قلوه سنگ ها بلغزند. سپس از دانشجویان پرسید: آیا لیوان پر شده است؟ همگی پاسخ دادند: بله پر شده!

استاد دوباره دست به جعبه کوچک برد و چند مشت شن را برداشت و داخل لیوان ریخت ذرات شن به راحتی فضاهای کوچک بین قلوه سنگ ها و ریگ ها را پر کرد. استاد یک بار دیگر از دانشجویان پرسید: آیا لیوان پر شده است؟ دانشجویان هم جواب دادند: بله پر شده است!

استاد از داخل جعبه یک بطری آب را برداشت و آن را درون لیوان خالی کرد آب تمای فضاهای کوچک بین ذرات شن را پر کرد. این بار قبل از اینکه استاد سوالی بکند، دانشجویان با خنده فریاد زدند: بله پر شده!

بعد از آنکه خنده ها تمام شد، استاد گفت: این لیوانها شیشه عمر شماست و آن قلوه سنگ ها هم چیزهای مهم زندگی شما مثل سلامتی، خانواده، فرزندان و دوستانتان هستند. چیزهایی که اگر هر چیز دیگری را از دست بدهید و فقط اینها برایتان باقی بمانند، هنوز هم زندگی شما پر است.

استاد نگاهی به دانشجویان انداخت و ادامه داد: ریگ ها هم چیزهای دیگری هستند که در زندگی مهمند: مثل شغل، ثروت، خانه و ذرات شن هم چیزهای کوچک و بی اهمیت زندگی هستند. اگر شما ابتدا ذرات شن را داخل لیوان بریزید، دیگر جایی برای سنگ ها و ریگ ها باقی نمی ماند.

در زندگی حواستان را به چیزهایی معطوف کنید که واقعاً اهمیت دارند با خانواده تان بیشتر باشید، دغدغه های آن ها را بدانید به فامیل و دوستان بیشتر توجه کنید و…

ابتدا به قلوه سنگ های زندگی تان برسید بقیه چیزها حکم ذرات شن را دارند1.

1 - شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید ، مسعود لعلی

فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

 

 

مصاحبه

صدقات جاریه و به خصوص وقف یکی از بهترین و موثرترین شیوه های انفاق است، که موجب می شود تا برای همیشه زمان، آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم، به ویژه محرومان و نیازمندان شامل حال واقف شده، از بهره های معنوی و اخروی آن سود برد. در میان انواع روشها و شیوه های انفاق و بخشش و خرج مال در راه خداوند هیچ شیوه ای مثل وقف دارای خیر و برکت بسیار و همیشگی نیست.

وقف، یعنی منفعت حاصل از مالی را در راه به خصوصی خرج کردن. وقف در اسلام ثواب بسیاری دارد و پس از مرگ به عنوان صدقه جاریه، دائماً به شخص وقف کننده می رسد و ائمه اطهار«ع» هم در اجرای سنت وقف پیش قدم بوده اند.

پیامبر اکرم«ص» می فرمایند: با مردن انسان، طومار زندگی او پیچیده شده و برای همیشه ارتباط او با دنیا قطع می گردد، مگر سه گروه:

1- دانشمندی که اثری علمی برای هدایت مردم از خود به یادگار گذاشته باشد.

2- صدقات و خیرات مستمری که مردم به آنها سود برند.

3- فرزند صالح و نیک کرداری که پدر و مادر را به دعای خیر یاد کند.

حسب تأکید پیامبر «ص» از همان آغاز اسلام مسلمانان وقف را مورد عمل خود قرار دادند. در کتب تاریخ و حدیث آمده است اغلب صحابه به پیامبر«ص» از خود موقوفاتی را به یادگار گذاشته اند تا آنجا که جابربن عبداله انصاری می گوید: از یاران پیامبر«ص» کسی نبود که توانایی مالی داشته وچیزی را وقف نکرده باشد. البته بعد از واقعه عظیم عاشورا نیز موقوفاتی توسط دوستداران خاندان اهل بیت«ع» جهت برپایی یاد حضرت سیدالشهدا وقف شده است.

به مناسبت هفته وقف مصاحبه ای ترتیب دادیم با رئیس اوقاف شهرستان شهرضا حجه الاسلام و المسلمین آقای رضا براهیمی

نجد: سلام علیکم و رحمه الله. لطفاً بفرمایید اداره اوقاف شهرضا از چه سالی فعالیت خود را آغازکرده و اولین واقف در شهر چه کسی بوده و اکنون تعداد موقوفات در شهر چقدر می باشد؟

 و علیکم السلام و رحمه الله. اداره اوقاف از سال 42 شروع به فعالیت کرده و اولین وقف مربوط به سال 1007 قمری توسط رئیس جلال الدین شاهزاده علی اکبر«ع» می باشد. تعداد واقفین 545 نفر است که 400 موقوفه وقف منفعت و 425 رقبه وقف انتفاع می باشد.

نجد: منظور از وقف انتفاع و وقف منفعت چیست؟

 وقف انتفاع وقفی است که مستقیاً از خود آن رقبه استفاده می شود مثل بعضی مدارس یا درمانگاه ها که در راه استفاده مردم وقف شده اند و فقط از مکان آنها استفاده می شود و وقف منفعت وقفی است که از سود و منفعت حاصل از آنها در راه خیر صرف می شود مثل زمین های کشاورزی که درآمد حاصل از برداشت محصول آنها صرف امور خیریه می شود.

نجد: از نظر تعداد موقوفات، رتبه استان و شهر ما چگونه است؟

 استان اصفهان در کشور از نظر تعداد موقوفات جزء سه استان اول می باشد و شهرضا در استان اصفهان رتبه چهارم را در تعداد موقوفات از آن خود دارد.

نجد: بیشترین میزان وقف در شهر در چه زمینه و با چه نیتی می باشد؟

 با توجه به عقیده مذهبی مردم شهر بیشترین آمار موقوفات یا نیّت روضه خوانی و تعزیه داری ثبت گردیده است.

نجد: از اموال موقوفه در شهر چه استفاده هایی  می شود؟

 از منفعت موقوفات در موردی که واقف نیت کرده باشد مصرف می شود در غیر این صورت از درآمد زمین ها و اموال موقوفه در امور خیریه مصرف خواهد شد که البته کاربری زمین ها را شهرداری مشخص می کند.که املاک با کاربری مزروعی- یا مسکونی و یا تجاری خواهد بود که اجاره بدست آمده  از این املاک صرف امور خیر می شود.

نجد: اداره اوقاف غیر از رسیدگی به موقوفات و صرف کردن هزینه های آنها در موارد مشخص شده چه فعالیت دیگری در شهر دارد؟

اداره اوقاف فعالیتهای فرهنگی و قرآنی متعددی در سطح شهر و امامزاده های شهر و روستاهای اطراف دارد که قابل شمارش نیستند و هربار به مناسبت برگزاری مراسم های ملی، مذهبی کارهای فرهنگی متعددی توسط اداره اوقاف انجام می گیرد.

نجد: به نظر شما وقف کردن در چه زمینه ای می تواند بیشتر برای جامعه مفید باشد؟

 وقف در هر زمان با توجه به مقتضیات آن عصر در زمینه ای مفید است و در زمان حاضر وقف کردن با نیت ایجاد بستر مناسب برای ازدواج حوانان و ایجاد اشغال بر آنها مناسب تر از هر زمینه دیگری می تواند باشد.

نجد: با تشکر از شما که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید

من الله توفیق

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

علی کل شی قدیر

فضیلت صلوات

چالش جمعیتی

السلام علیک یا بقیة الله

فجر نامیدند زیرا.....

همه می دانید از 12 تا 22 بهمن را هر سال دهه فجر     می نامند اما هیچ فکر کرده اید چرا «فجر».

کلمه فجر را در قرآن پیگیری کردیم و فهمیدیم علت این نامگذاری را !

در تفسیر سوره فجر در جلد 26 «تفسیر نمونه» آمده است: فجر به هر روشنایی که در دل تاریک شب می درخشد گفته می شود بنابراین درخشیدن اسلام و نور پاک محمدی (ص) در تاریکی عصر جاهلیت یکی از مصادیق فجر است و قیام عاشورا مصداقی دیگر که باعث شکافتن پرده های تاریک ظلم بنی امیه شد پس تمام انقلاب های راستینی که بر ضد کفر و جهل و ظلم و ستم در تاریخ گذشته و امروز انجام می گیرد، حتی نخستین جرقه های بیداری که در دل تاریک گنهکاران ظاهر می شود و آنها را به توبه دعوت می کند «فجر» است.

انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام خمینی (ره) صورت گرفت و بساط ظلم و ستم و نادانی شاهنشاهی را در کشور برچید و حقیقت ایمان و اسلام، آزادی و آزادگی و استقلال را به ایرانیان نمایاند واقعاً انفجار بود.

همیشه از کودکی وقتی 12 بهمن می شود و صحنه ورود و حضرت امام (ره) را که از تلویزیون می بینم یک احساس عجیب از شور و شوق و دلهره در وجودم احساس می کنم تا مدتی پیش نمی دانستم این حس چیست، اما وقتی وقایع آن روزها را در کتابها و سایتهای مختلف مطالعه کردم فهمیدم حس من از کجا نشأت گرفته آن روزها همه ی قدرت های شیطانی مستقیم و غیرمستقیم به امام می گفتند به ایران نروید اما امام گفته بودند چون بدخواهانم به من گفتند نرو فهمیدم که باید بروم.  قبل از ورود امام فرودگاه های ایران بسته بود قبل از ورود امام غوغایی در کشور برپا بود همه فریاد می زدنند «وای به حال بختیار اگه امام فردا نیاد، اسلحه ها بیرون می آد» اما مردم هیچ سلاح و توپ و تانکی نداشتند برای مقاومت تا اینکه بالاخره فرودگاه باز شد. پرواز انقلاب نشست یکی از یاران امام نقل می کند یک مرتبه دیدیم افسرها حمله آوردند به اطراف هواپیما و من یقین کردم که امام دستگیر می شوند و همه چیز تمام اما دیدیم آقای پسندیده برادر بزرگ امام وارد هواپیما شدند اما امام به خاطر احترام به برادر حاضر نبودند زودتر از ایشان پیاده شوند و به همین خاطر آقای پسندیده جلوتر پیاده شدند و بعد امام از پله های هواپیما پایین می­آمدند که آمدنشان همچون نزول بزرگترین فرشته رحمت الهی با تمام برکات بود.

آن حس افتخار، غرور، دلهره و شوق از ورود امام (ره) در12 بهمن 57 همچنان در وجود همه ایرانیان به جاست.

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

 

کله جوش(کالا جوش)

در سرمای فصل زمستان وجود غذای گرم مثل آش به جاست اما وقتی تصمیم می گیریم آش بپزیم به فکر تهیه مواد لازم و وقت زیادی که باید بگذاریم می افتیم، منصرف می شویم.

ما در این شماره نشریه تهیه کله جوش را به شما پیشنهاد می کنیم که هم خوشمزه است هم مواد کمی می خواهد هم در مدت کوتاهی آماده می شود. در عوض یک غذای پرکالری، گرم، مفید و سالم و مناسب برای زمستان است.

مواد لازم:پیاز متوسط: 1 عدد نعناع: 2 قاشق غذاخوری کشک چرخ کرده: 1 پیمانه گردو خرد شده: 100 گرم زردچوبه، فلفل، روغن و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه:ابتدا پیاز را ریز خرد کرده و داخل روغن تفت می دهیم بعد نعناع، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم و سپس کشک را بوسیله 2 لیوان آب شل کرده به مواد اضافه می کنیم و مدتی می جوشانیم دست آخر گردو را اضافه می کنیم. اکنون کله جوش آماده شده با نان سنگک ترید شده میل نمایید.

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

درمان زکام

درمان زکام

اکالیپتوس، زکام ویروسی و نه آلرژیک را تسکین می دهد به خاطر این که در یکی از ترکیبات این گیاه ماده ای به نام اکالیپتول وجود دارد که دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی می باشد همچنین اکالیپتوس باعث روان شدن ترشحات می شود.

طریقه مصرف: 50 گرم گیاه اکالیپتوس را داخل یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید روزانه 2 مرتبه از این جوشانده میل کنید همچنین می توانید با این محلول بخور دهید. اکالیپتوس برای کودکان زیر 6 ماه و زنان باردار توصیه نمی شود.

اخبار آکانیوز

1- برای شروع زکام کمپرس گرم روی سر بوسیله پارچه ای گرم و نمک داغ بطوری که گرمی آن در مغز سر احساس شود مفید است.2- گیاه سحا یا مقداری سیاه دانه را نزدیک بینی قرار داده و ببوئید تا نزله (زکام) از بینی خارج شود و به سینه نریزد.3- طاقباز نخوابید، خواب را کم کرده و نشسته بخوابید.4- مواد ترش و شور و سرد و تر (بلغم زاها) را نخورید.5- مربای بنفشه را صبحها بخورید و بعد ماءالشعیر روی آن بخورید.6- شوربا (سوپ) با کدو، تره، روغن بادام و آرد جو تهیه کرده و بخورید.7- تا حد ممکن اخلاط خود را بیرون بریزید.8- از خوردن آنتی هیستامین خودداری کنید.

    سایت دکتر روازاده

l خوردن عرق پنیرک برای زکام مفید است خوردن آبمیوه هایی چون آب هویج، آب پرتقال و آب لیمو نیز مفید است.1 سیاه دانه که در روغن زیتون جوشانده اید را چند قطره در بینی بچکانید.1 سرکه را با کمی آب جوشانده و بخور بدهید.1 روغن زیتون را در بینی بچکانید.1 سه عدد سیب درشت را ریزریز کنید 15 گرم عناب و کشمش و 120 گرم نبات روی آن بریزید، بجوشانید صاف کرده ومیل نمایید برای درمان زکام مفید است                                                                پرداد مجله اینترنتی بانوان

 

 فصلنامه نجد شماره13زمستان93

مد روز یاسلامتی بدن!

در گذر زمان و با تغییر نسل ها، گویا یک پدیده اجتناب ناپذیر بوجود آمده و آن کوچک شدن همه چیز است. خانه های نقلی، ماشین های کوچک، شلوارهای کوتاه و تنگ، مانتوهای چسبان و پیراهن های تنگ. این موارد آخر در ذهن تداعی می کند که خیاط همیشه پارچه کم می آورد.

تنگ بودن لباسها مد زمانه شده البته مدی که برای سلامتی بدن خطرناک است با خواندن مضرات لباسهای تنگ به فکر سلامتی خود باشید و از آنها اجتناب کنید.

l لباس تنگ؛ عروق پوست را تحت تأثیر قرار داده و در قسمت هایی مانع گردش صحیح خون می شود بخصوص اگر تنگی در ناحیه لگن، زانو، سینه و حلقه آستین ها باشد و همین اختلال جریان خون باعث کوفتگی و خستگی می شود.

l لباس تنگ؛ حرکات دودی (حرکات کرم گونه) دستگاه گوارش را مختل می کند و موجب تجمع گاز در معده و نفخ شکم می شود که معمولاً با درد شکم همراه است.

l لباس تنگ؛ بوجود آمدن نوعی کهیر به نام کهیر فشاری که در اثر فشار موضعی بر بدن ایجاد می شود که بعد از 4 تا 6 ساعت بعد از پوشیدن لباس تنگ، یک تورم عمقی همراه با خارش، سوزش و درد ایجاد می شود که گاهی تب، لرز، ضعف، خستگی و سردرد هم در کنار این عارضه وجود دارد.

l لباس تنگ؛ در افرادی که زمینه آلرژی دارند باعث ایجاد اگزمای تماسی می شود.

l پوشیدن شلوار تنگ جین در مردان باعث عقیم شدن دائمی می شود و در بانوان باعث عفونت ادارای که نشانه آن خارش و تکرر ادرار است.

 

l پوشیدن لباس های خیلی تنگ در بلندمدت احتمال گسترش تومورهای سرطانی را در بافت سینه افزایش خواهد داد. این نوع لباس ها مانع از خروج ترشحات لنف شده و افزایش مواد سمی در بافت سینه زمینه مناسبی را برای ابتلا به سرطان سینه بوجود خواهد آورد. البته هنوز شواهد کافی در تأیید این نظریه ارائه نشده ولی باید بدانیم که با پوشیدن لباس های تنگ میزان ترشح هورمون های داخلی بدن تحت تأثیر قرار می گیرند.

دکتر پیمان ادیبی، فوق تخصص گوارش و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است «تنگی لباس، مشکل ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری را تشدید می کند یعنی باعث ترش کردن غذا و برگشت اسید به خصوص بعد از غذا خوردن می شود. بنابراین یکی از توصیه هایی که ما به بیماران مبتلا به ریفلاکس به خصوص کسانی که اختلالات ساختمانی در دستگاه گوارش دارند، می کنیم این است که لباس های تنگ نپوشند و کمربندشان را سفت نبندند تا فشار داخلی شکمی شان زیاد نشود1

1- موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان 93

 

درمان سفید شدن مو

 

سرعت سفید شدن مو در افراد سیگاری چهار برابر افراد غیرسیگاری است.

 

تجربه نشان می دهد کمبود فلزاتی مچون منگنز، روی، تیتانیوم، آهن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن و شکنندگی موها به حساب می آیند. طبق نظر متخصصان تغذیه، افرادی که دچار سفیدی مو هستند باید میوه هایی همچون سیب، گلابی، هلو و همه میوه هایی که سرشار از فلزات گوناگون خصوصاً منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی چون سیر، پیاز، موسیر و تره را در برنامه غذایی خود بگنجانند، مصرف مواد غذایی حاوی مس و منگنز در جلوگیری از سفیدی مو بسیار موثر است و در میان داروهای گیاهی، جوشانده سبوس گندم، مصرف سنبل طیب، خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر سبوس، برنج و شکر یا نبات سائیده شده و قرار دادن نان جو در رژیم غذایی نیز در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید موثر است. خوراکی هایی چون نخودفرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی از جمله موادی هستند که مقدار قابل توجهی مس را در خود جایداده اند.

 

کمبود ویتامین B12، بیماری تیروئید، سیگار کشیدن، کم خونی،رژیـم های سخت و طولانی مــدت، عوامل ارثی، بیمـاری ها وافزایش گلبول های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیشاز حد مو می شود.1

 

1- مجله خانواده

فصلنامه نجد شماره13زمستان93


 

خواص میوه نارنگی

میوه نارنگی کوچکتر از نارنج بوده و بسیار خوش طعم و گاه شیرین و گاه ترش و شیرین می باشد. میوه نارنگی رسیده، پوست لطیف و نرمی دارد که به آسانی از قسمت خوراکی میوه جدا می شود و بهترین نوع نارنگی متعلق به ناحیه بم کرمان است درخت نارنگی به وسیله کاشتن تخم بوجود می آید و به درخت نارنج بیشتر پیوند زده می شود.

طبیعت نارنگی سرد وتر است و به علت داشتن ویتامین ث مفرح قلب بوده و می تواند اعمال قلب را تنظیم کند. نارنگی مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است و خوردن آن به افرادی که دچار سرگیجه هستند توصیه می شود.

نارنگی چسبندگی خون را معالجه می کند در نتیجه تصلب شرائین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را درمان می کند. این میوه خون را تصفیه و زیاد می کند. فرو نشاننده حرارت معده و کبد است. بخاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، نارنگی یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.

از پوست نارنگی اسانس معطر می گیرند که ضدعفونی کننده بوده و در ساختن ادکلن و مرهم های ضدزخم بکار می رود این اسانس همچنین می تواند میکروب های مننژیت و حصبه را نابود سازد. از پوست خارجی نارنگی برای معطر ساختن غذا و شربت های دارویی و غیردارویی و ترشی ها و مرباها استفاده می شود. در نزد ایرانیان رسم است که پوست نارنگی را در کنار منقل یا بخاری یا اجاق گاز می گذارند تا بر اثر سوختن محیط خانه معطر شود. رگه تلخی که در نارنگی مزه می شود یکی دیگر از محسناتش است زیرا این تلخی مربوط به یک ماده موثر است که اشتها را باز می کند و به همین جهت است که غذاشناسان توصیه می کنند همیشه نارنگی را قبل از غذا میل نمایند تا معده شما برای قبول و هضم آن آماده شود. نارنگی به خاطر فسفر زیاد و ویتامین های فراوان باعث تقویت حافظه و هوش نیزمی شود.

برای مبارزه با انگل های معده و روده بایستی مرکبات را با پوست له کنید و بعد در شربت عسل خیس نموده و در صافی بریزید و با فشار، شیره آن را گرفته و شب قبل از خواب بنوشید. این میوه برای رفع بی اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است.

 فصلنامه نجد شماره13زمستان 93

به عمل کار برآید

این داستانی است در مورد چهار شخصیت: همه، بعضی، هرکس، هیچ کس. شغل مهمی وجود داشت که (همه) می توانستند آن را انجام دهند. (همه) مطمئن بودند که (بعضی) آن کار را انجام خواهند داد. (هرکس) از عهده آن بر می آمد، اما (هیچ کس) آن را انجام نداد. (بعضی) از این موضوع ناراحت شدند زیرا این شغلی بود که (هرکس) می توانست آن را برگزیند. (همه) فکر می کردند که (هرکس) می تواند آن را انجام دهد، اما (هیچ کس) درک نکرد که ممکن است (همه) از زیر بار آن شانه خالی کنند.

خلاصه داستان اینگونه تمام شد که (همه) (بعضی) را ملامت می کردند، در حالیکه در واقع (هیچ کس) از (هرکس) نخواست آن را بر عهده بگیرد.

 فصلنامه نجد شماره13زمستان93

شمارش

چند مرد اسب سوار می خواستند از رودخانه ای عبور کنند آنها به سراغ قایقرانی رفتند. صاحب قایق با صدای بلند پرسید: چند نفرید؟ یکی از آن سواران گفت بگذار بشمارم. او افراد را شمرد و با صدای بلند گفت: ما نه نفریم. قایقران پرسید: جدی؟ من که شما را شمردم ده نفرید. دوباره بشمارید. آن مرد اسب سوار دوباره شمرد و گفت: نه نفریم. صاحب قایق، قایق را به کنار ساحل برد و با عصبانیت به او گفت: تو را چه می شود هر دفعه که تو می شماری به عدد نه می رسی، چون فراموش می کنی خودت را به حساب بیاوری. مرد دستپاچه شد و گفت: مگر قرار است من خود را به حساب بیاورم؟

فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

پند های عارفانه

درکتاب آیت بصیرت از آیت الله بهاءالدینی چنین آمده

 
   
 
   

ارزش حسن خلق

اعتقاد به تقدیرات الهی زمینه های خیری برای انسانها فراهم می کند. بسیاری از حوادث که اطراف ما اتفاق می افتد، موجب خیر و صلاح ماست؛ هرچند در ظاهر تلخ و ناگوار باشد عمده این است که با حسن ظن به آن حوادث بنگریم. اگر حسن ظن به مصائب و بلاها داشته باشیم، خداوند خیری بیشتر بر ایمان قرار می دهد، خیری که فکرش را نمی کنیم و باورش نداریم.

نیت خود را دریابیم !

کارها انجام می شود و روزگار می گذرد، اما آنچه برای ما می ماند منویات ماست. انسان در گروه نیات خویش است. مواظب باشیم نیت کار خلاف، حرف خلاف و اندیشه خلاف نداشته باشیم، اگر کاری که در ظاهر بد بود انجام دادیم اما نیت ما خیر بود، خداوند جبران می کند. هرچه نیت خیر و درست باشد، کارها هم صحیح و بی عیب خواهد بود و ان شاءاله مورد رضایت پروردگار قرار خواهد گرفت.

تهذیب نفس

با تهذیب نفس علم به بار می نشیند و ثمره می دهد. قدرت، مفید می شود و خدمت، ارزش می یابد، ارج و بهای افراد به خودسازی، تهذیب نفس و توجه به خداست.

هرچه تهذیب افزایش یابد، مشکلات و نابسامانی ها آسان و قابل تحمل می شوند و در پی آن تأیید الهی مسائل را حل می کند و اگر خدای ناکرده این وظیفه اصلی فراموش شد، تمامی زحمات هدر می رود. آری، تهذیب نفس است که مسئولین را صالح و دلسوز، روحانیت را موفق و موثر و سرانجام جامعه را پاک و باصفا می کند.فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

خویشاوند خدا

در هوای سرد زمستان پسر شش ساله ای جلوی ویترین مغازه ای ایستاده بود. او کفش به پا نداشت و لباسهایش پاره پاره بودند، زن جوانی از آنجا می گذشت، چشمش به پسرک افتاد، آرزو و اشتیاق را در چشم های او خواند، دست کودک را گرفت  داخل مغازه برد و برایش یک جفت کفش و یک دست لباس گرمکن خرید. آنها بیرون آمدند و زن جوان به پسرک گفت: حالا به خانه برگرد.

پسرک سرش را بالا آورد، نگاهی به او کرد و پرسید: خانم شما خدا هستید؟ زن جوان لبخندی زد و گفت: نه پسرم من فقط یکی از بندگان او هستم. پسرک گفت: مطمئن بودم که با او نسبتی دارید.

فصلنامه نجدشماره13زمستان93

دستورالعمل انسان قرآن

 

دستورالعمل از آیت اله حسن زاده آملی

از این کمترین دستورالعمل خواسته اید به عرض می رسانم که دستورالعمل انسان، قرآن است «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» (سوره اسراء/ آیه 17)

مراقبت را حفط بفرمایی یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید ]مراقب از نفس و اخلاق و رفتارها و ورود و خروج های ذهن خود باشید[.

آقای من در نزد اولیاء الله مجرب است که ذکر (یا حی و یا قیوم یا من لا اله الا انت) موجب حیات عقل و روح است. وقتی را با خدای خود خلوت کن آن وقتی که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی به در آمده و در حال گرسنگی و تشنگی نباشد در آن حال با کمال حضور و مراقبت و ادب، خداوند سبحان را به این ذکر شریف می خوانی عدد ندارد مدت هم با خود جنابعالی است و بهتر اینکه کمتر از چهل روز نباشد.

قرائت قرآن مجید در شب و روز ترک نشود و هرچند به قدر پنجاه آیه بوده باشد، طهارت را حفظ کنید حتی با طهارت بخوابید. جسارتا عرض می کنم که هیچ چیز از خدا جز خدا مخواه که چون صد آمد نودهم پیش ماست1.

1-تازیانه سلوک، ص29

 فصلنامه نجد شماره13زمستان93

چرا از مرگ می ترسیم؟

سوال: چرا از مرگ می ترسیم؟

جواب: راننده زمانی در جاده می ترسد که یا بنزین ندارد یا قاچاق حمل کرده یا اضافه سوار کرده یا با سرعت غیرمجاز رفته یا جاده را کم کرده یا در مقصد جایی را آماده نکرده و یا همراهانش نااهل باشند.

اگر انسان برای بعد از مرگ خود، زاد و توشه برداشته باشد، کار خلاف نکرده باشد، راه را بداند، در مقصد جایی را در نظر گرفته باشد و دوستانش افراد صالح باشند و حرکتش طبق مقررات و مجاز باشند نگرانی نخواهد داشت.

سوال: چرا بعضی دعاها مستجاب نمی شود؟

جواب: اگر به جای بنزین مخصوص، گازوئیل یا آب در باک هواپیما بریزیم، پرواز صورت نمی گیرد، دعای کسانی مستجاب می شود که در شکم آنان لقمه حرام نباشد چنانچه در بحارالانوار، ج90، ص373،  حدیثی داریم که می فرماید: هرکس دوست دارد دعایش مستجاب شود، درآمد و لقمه خود را پاکیزه و حلال کند.

گذشته از اینکه دعا به معنای طلب خیر است و بسیاری از خواسته های ما خیر نیست.

سوال: چه کنیم تا در دنیا راحت زندگی کنیم؟

جواب: قرآن می فرماید: «لکیلا تأسوا علی ما فاقکم و لا تفرحوا بما آتاکم» (سوره حدید/ آیه 33)آنگونه باشید که اگر چیزی را از دست دادید، تأسف نخورید و اگر چیزی به شما دادند، شاد نشوید.

راستی آیا می شود انسان اینگونه متعادل باشد که دادن و گرفتن ها در او اثری نگذارد؟آری، انسان های بزرگ به خاطر سعه صدری که دارند، مسائل جزئی در روحشان اثر چندانی ندارد.

برگرفته از کتاب تمثیلات محسن قرائتی

فصلنامه نجدشماره13زمستان93

 


زینب «س»وبانوان ایرانی

هرچند پای بی رمق او توان نداشت        هرچنـد بین قافله جانش امــان نداشت      بار امانتی که به منزل رسانده است       چیزی کم از رسالت پیغمبران نداشت

 کربلا با آن همه وقایع ریز و درشت که دارد، مانند خورشیدی در جهان می درخشد اما در این بین الماسی می درخشد که نامش زینب است. اوست که امام حسین «ع» رو به او فرمودند: بعد از عاشورای من، عاشورای تو تازه شروع می شود و این حضرت زینب«س» بود که با رشادت تمام صدای عاشورا را بلند کرد و اگر او نبود صدای ظهر عاشورا در همان صحرا خاموش شده بود. این بانوی بزرگوار به جهت ارتباطی که با ائمه دارد و رشادتی که از خود به جای گذاشته دارای القاب فراوانی است که شاید کمتر به القاب ایشان توجه شده است در اینجا به برخی از القاب حضرت زینب«س» می پردازیم:

1- نائبه الزهرا = جانشین حضرت زهرا«س»  2- نائبه الحسین= جانشین امام حسین «ع»3 - کعبه الرزایا = قبله رنج ها  4- ملیکه الدنیا = شهبانوی دنیا5 - سر ابیها = راز پدرش علی (ع)    6- سلاله الولایه = خلاصه و چکیده ولایت 7- باکیه = بسیار گریه کننده   8- بلیغه = سخنور رسا  9- عقیله النساء = خردمند بانوان  10- عالمه غیر معلمه = عالمی که معلمی نداشته است

این صفات و صفات و القاب بی شمار دیگری که حضرت زینب دارند به خاطر زندگانی سختی که داشتند که یا به خاطر این که در بین بزرگان دین زندگی کردند به ایشان نسبت داده شده است. به راستی که کار حضرت زینب«س» در روز عاشورا بس خطیر و بزرگ بود اما ایشان به جهانیان ثابت کردند که در عاشورا چه گذشت اما پس از آن کار حضرت زینب به اینجا ختم نشد بلکه زنانی از او الگو گرفتند و در سختی ها به یاد بانوی عاشورا جلو رفتند از جمله بانوان ایرانی که وقتی علم جنگ علیه کشور برافراشته می شد عاشقانه و زینب گونه با حضورپررنگشان جلایی خاص به تاریخ بخشیدند به گونه ای که امام خمینی (ره) در مورد آنان فرمودند: «کار زنان اگر بیشتر از مردان نبود کمتر از آنان هم نبود». با آنکه جهاد به عهده آنان نبود اما تاب و توان ساکت نشستن نداشته و خود را به معرکه جهاد رساندند و وظایفی را انجام دادند که از جمله آنها کمک رسانی در پشت جبهه ها بود، گاهی تقویت روحیه رزمندگان برای حضور پرشورشان در میدان جنگ به راستی مادری که جوانش را با صلوات راهی جنگ نمود و پس از شهادتش همچون مادر شهیدان مهدی و مجید رزین الدین لباس سفید بر تن کرد چه کم از مادر وهب در روز عاشورا دارد که حتی سر فرزندش را به قلب دشمن پرتاب می کند و فریاد می زند آنچه در راه خدا داده ایم پس نمی گیریم. گاهی برای رزمندگان تدارک غذا و آشپزی داشتند و گاهی به جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی مردم اهتمام ورزیدند، گاه وظیفه خیاطی و دوخت لباس رزمندگان و گاه اهدای خون به نیازمندان، گاهی اوقات مانند حضرت زینب چنان سخنرانی ها با سوزی برای زنان انجام می دادند که هر مادری با شوق و اشتیاق  فرزندش را راهی میدان جنگ می کرد.سخنرانی فهیمه بابائیان پور در شهادت همسرش غلامرضا صادق زاده موج عظیمی از احساسات را برافروخت وقتی لباس سفید بر تن نمود و فریاد زد الهی رضاً برضائک وقتی می گفت همسرم شهادت مبارکت باد در مجلس ختم وقتی گفت این ختم نیست بلکه آغازی زیباست هر زنی را به تکاپو واداشت تا برای این مرز و بوم قدمی بردارد واین چنین زنان ما بوده وهستند و تا پایان جان به حضرت زینب اقتدا می کنند.

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

 

 

درخت مظهر قدرت خداوند

مَا کانَ لَکُم اَن تُنبِتُوا شَجَرَها «شما قدرت نداشتید که درختان این باغ های زیبا را برویانید» (سوره نمل/ آیه60)

درخت زیباترین مظهر خلقت، نماد آبادانی، شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی است. باعث صفا و پاکی طبیعت می شود و با جذب گازهای سمی سبب تلطیف هوا. تمام قسمتهای درخت مفید است از برگ و شاخه و میوه و تنه تا ریشه، ریشه ها از فرسایش خاک جلوگیری می کنند و برگ و شاخه ها تغذیه خوبی برای گروهی از حیواناتند، سایبان بزرگی برای گیاهان و گلهای کوچک که تحمل باد و باران های تند و گرمای زیاد آفتاب را ندارند و کود مناسبی می شوند برای سایر گیاهان. میوه ها منبع سرشاری از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن انسان و چوب درختان ابزار مناسب ساخت و ساز بسیاری از وسایل مورد نیاز انسانها. از بعضی درخت ها در صنعت داروسازی استفاده می شود یا بوسیله میوه و برگ بعضی، مواد خوشبو کننده، ضدعفونی کننده، رنگ گیاهی، عطر و یا چسب و… تهیه می شود. خلاصه اینکه درخت این آفریده ی عظیم خداوند در اکثر شئون زندگی انسان مثمر ثمر است و به همین دلیل در روایات ائمه مصعومین سفارش زیادی به کاشتن درخت شده و ثواب زیادی نیز بر آن بیان کرده اند در تاریخ ایران روز پانزدهم اسفند «روز درختکاری» نام گرفته است. در جلد پنجم کتاب میزان الحکمه روایاتی درباره فضیلت درخت و درختکاری آمده که انشاءاله همه ما پیرو دستورات ائمه به این امر مهم (کاشت درخت و حفاظت از آن) اهتمام گماشته و از آموزه های اصیل اسلامی پیروی کنیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: اگر قیامت فرا رسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بکارد این کار را بکند. همچنین فرموده اند: هر مسلمانی بذری بیفشاند یا نهالی بکارد و از حاصل آن بذر و نهال پرنده ای یا انسانی یا چرنده ای بخورد، آن برای او صدقه محسوب می شود. امام صادق علیه السلام فرموده اند: درختان میوه را قطع نکنید که خداوند بر سر شما عذاب فرو می ریزد. امام کاظم علیه¬السلام فرموده¬اند: در پاسخ به پرسش احمدبن محمد بن ابی نصر از بریدن درخت سدر فرمودند: یکی از دوستان تو نیز در این باره از من پرسید و من به او نوشتم ابوالحسن علیه السلام درخت سدری را برید و به جای آن یک انگور بن نشاند.

فصلنامه نجدشماره13زمستان93

وآنها ابتر خواندندت

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت              به غمــزه مسأله آموز صد معلم شد

روزی ابتر خواندندت      پروردگار کوثرت داد       روزی مجنون خواندندت       پروردگار رحمه للعالمینت کرد     روزی شاعر خواندندت   پروردگار قرآن معجزه همیشه زنده ات داد

 امروز از سر همان بغض و دشمنی توهین می کنند زیرا آهنگ نامت بیش از پیش جهان را پر کرده است و بیش از پیش محبوبی.

 پروردگار از دل مکر آنها آوازه ات رادر جهان باز هویدا می کند و از دل دسیسه هایشان راه هدایت باز می کند برای غافلان «و مکروا مکرالله و الله خیر الماکرین»

 آن کس را که خدای بزرگ می کند چه کس می تواند خوارش کند «تعز من تشاء و تذل من تشاء» عجیب نیست که حرف حق به گوششان نمی رسد اینها همان کسانی هستند که بر قلوبشان مهر زده اند.

یا حبیبی یا نبی الله دوستت دارم، آری! سبزی دلنشین گنبدت را و سبزی فرشهای روضه رضوانت را دوست دارم.

دوست دارم … دوست دارم…

فصلنامه نجد شماره13 زمستان 93

صدر اعظم ایران

 

به مناسبت بیستم دی ماه روز شهادت امیر کبیر

میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر یکی از صدراعظم های ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. وی همسر عزت الدوله خواهر ناصرالدین شاه، پدر تاج الملوک همسر مظفرالدین شاه قاجار و پدربزرگ محمدعلی شاه، ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود.

او بنیان گذار دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فن آوری های نو به فرمان او در تهران پایه گذاری شد. همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله کارهای اوست، او با دسیسه اطرافیان شاه از جایگاه خود به کاشان تبعید شد و در حمام کاشان به دستور ناصرالدین شاه به قتل رسید و پیکرش در شهر کربلا به خاک سپرده شد.«ویکی پدیا»

او گام های استواری برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و نیز رشد اقتصاد تجاری کشور برداشت و برای مثبت شدن تراز بازرگانی خارجی ایران تلاش های فراوانی انجام داد. او چون خود فردی مذهبی بود در ارتقاء شأن و منزلت علما و روحانیون بسیار تلاش کرد.

وطن دوستی امیرکبیر و تلاش برای برقراری عدالت و امنیت و دیگر اقدامات اصلاح گرانه او در طول دوران کوتاه (4 ساله) صدرات بود.

وفادارترین یار محمدتقی همسر او بود و هیچگاه از شوهرش جدا نمی شد تا اینکه مهدعلیا با فرستادن پیغامی به دختر خود با این موضوع که شاه تصمیم دارد محمدتقی را به کربلا بفرستد او را از همسرش دور کرد.وقتی محمدتقی به حمام در فین کاشان رفت ناگاه میرغضبان از راه رسیدند و او را به شهادت رساندند. عزت الدوله بعد از فوت همسر دستور داد پیکر او را به کربلای معلی انتقال دهند و در آنجا به خاک سپردند1.

بارالها او را که در راه اعتلای دین تو، برای رفاه و آسایش ملت و در جهت بالندگی کشور خویش گام برداشت قرین رحمت خود بفرما.

 

 

1. میرزا تقی خان امیرکبیر نوشته مریم نژادی اکبری مهربان

 

-زندگانی میرزا تقی خان امیرکبیر نوشته حسین ملکی

 

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان 93


کلام رهبری به طلاب جوان

طلاب جوان که در فضای معطر انقلاب، خود را به درس و بحث فقه اسلام و مقدمات آن سپرده اند باید بدانند که این یکی از برترین جهادهای این روزگار است. انقلاب، چشم انتظار آنهاست که ساخته و پرداخته از راه برسند و ادامه حرکت امت به سوی نظام کامل اسلامی را تضمین کنند. طلاب باید خود را برای قبول سخت ترین و ارزنده ترین خدمات که به دوش فقهاء بزرگ است آماده کنند.

عالم دین امروز و فردا محتاج علم وافر است، آگاهی از جهان و جریان های زندگی، اطلاع از دشمن ها و دشمنی ها و خدعه ها در مقابله با اسلام، تکیه و اعتماد به مردم و نیروهای مردمی، ایمان به قدرت خود و قدرت  مردم که منبعث از قدرت خدا و مظهری است از آن و همچنین محتاج به خلق و خوی مسلمانانه و صبر و حلم پیامبرانه است، طلاب عزیز باید خود را با چنین الگویی منطبق و برای چنان مسئولیتی مهیا سازند.

 درس، عبادت، اخلاق و فعالیتهای سیاسی، چهار محور خودسازی طلاب این روزگار است که از آن نباید غفلت کنند.

  آداب الطلاب، صفحه 189 به نقل از نامه رهبر معظم انقلاب به آیت اله مجتهدی

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

 

ایران من - سرمقاله

صلابت ورسایی سخن فقط در فریاد زدن نیست گاهی قلم فریادش رساتر وشنیدنی تر وماندگار تر است پس ، زیبای من بگذار قلم را حرکت دهم وسیاهی اش را نقش بندم به سفیدی کاغذ ، نقشی که جمله دوست داشتن تو باشد .بگذار به زبان قلم فریاد بزنم دوستت دارم وطن وبگذار دوباره آسمان نیلگونت را به نظاره بنشینم واز پرواز پهباد ها وماهواره هایت احساس افتخار وغرور را در خودم جستجو کنم . بگذار خوب نگاه کنم آنچه آرش های زمانه به سوی آسمانت به پرواز درآورده اند. بگذار صدای پرندگان آهنی در فضای کشورم طنین انداز شود تا همه درک کنیم که خواستن توانستن است وحق مسلممان را هم میخواهیم وهم در بدست آوردنش ، میتوانیم .بگذار روی رادارهایشان وجود پرندگان دست ساز جوانان کشورم را دریافت کنند تا بیش از پیش باورشان شود عمق نگاه دور اندیش ایرانی را ، عظمت اندیشه های ایرانی را ، صلابتش را ، غیرتش را.

آری ، هیچ گاه دست بوس ونوکر دول غرب نخواهیم بود .

بگذار آرش های کمتن دار تیر پیشرفت وتکنولوژی همراه با عزتشان را به سمت چشم کوردلان نشانه بگیرند .اینجا پراست از اسفندیار وسهراب .اگرچه دیو های شاهنامه امروز دوسر نیستند که چند سر دارند ولی چه باک که مردمان این سرزمین پیوسته زمزمه میکنند که بار الها آن کس که تورادارد چه چیز ندارد وآن کس که تورا ندارد چه چیز دارد .پس بگذار بدانند که پشتمان گرم است به یاری خدا وپرتاب ، اول راهمان است .

صعود تا ثریامدتهاست در ذهن ایرانی نقش بسته است ویادمان هست ویادشان باشد که پیامبر رحمتمان فرمودند:اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی از فارس به آن دست می یابند .

آری ای وطنم بگذار دوباره زمزمه کنم «چوایران نباشد تن من مباد»

وبگذار تا قلم رابه خدمت بگیرم وبنویسم برای تک تک فرزندانت تبریک باشی برای صلابت تو ودست مریضات بگویم به فرزندانت که قدرت، صلابت، وپیشرفت تو آرزوی همیشگی آنان بوده است . واکنون دعا میکنم بار الها ایمان، خاک ، ناموس ، عزت ، و… سرزمینم را نگهبان باش.

به امید روزی که سایه بیرق سبز آخرین ذخیره الهی بر بام این خاک ، عزتمان را کامل کند.

فصلنامه نجد شماره 13 زمستان 93